خلاصة:
یکی از اصول مسلم در آیین اسلام، حرمت و کرامت انسان است. جان، مال، آبرو، عقیده و رأی آدمی، همه حرمت دارد و این حریم همواره باید پاس داشته شود. در حرمت و کرامت انسان، هیچ تفاوتی بین زن و مرد نیست و در فرهنگ اسلامی، زن و مرد مخلوقات خدا و مورد عنایت ویژه او هستند. افتخار نظام اجتماعی اسلام آن است که از همان ابتدا، برای زنان، حقوق اقتصادی، سیاسی، خانوادگی، قضایی و عبادی در نظر گرفته و با در نظر گرفتن مهریه، نفقه و غیره، حقوق مادی و معنوی زن را در نظام خانواده تأمین کرده؛ زیرا از دیدگاه اسلام، تفاوتی در حقیقت و ماهیت زن و مرد نیست. چنانکه در آیات قرآن، هرگاه از کمالات و ارزشهای والای انسانی سخن به میان میآید، زنان را نیز همدوش مردان مطرح میکند و تنها معیار برتری را ایمان و تقوای میداند. در فرهنگ اسلامی، زن و مرد به عنوان مخلوقات خدا و خلیفه او بر روی زمین، مورد توجه ویژه هستند. هدف از این مقاله، بیان حقوق اجتماعی زنان در اسلام است.
ملخص الجهاز:
افتخار نظام اجتماعي اسلام آن است که از همان ابتدا، براي زنان ، حقوق اقتصادي ، سياسي ، خانوادگي ، قضايي و عبادي در نظر گرفته و با در نظر گرفتن مهريه ، نفقه و غيره ، حقوق مادي و معنوي زن را در نظام خانواده تأمين کرده ؛ زيرا از ديدگاه اسلام ، تفاوتي در حقيقت و ماهيت زن و مرد نيست .
)جوادي آملي ، ١٣٧١، ص ٥٥( اسلام ، اين رسم جاهليت را شکست و براي زن نيز مانند مرد، حقي مسلم از ارث گذاشت که در بيشتر موارد، يک دوم سهم مرد است .
)جوادي آملي ، ١٣٧١، ص ٩٢( حضور زن در مسائل اجتماعي و سياسي ،همانند مرد است و زن ، نه تنها مي تواند براي استحقاق حق پايمال شده به محکمه هاي حاکمان زور، مراجعه کند و نه تنها مي تواند حامي حقوق ديگران باشد، بلکه موظ ف است حمايت حقوق ديگران را معروف بداند و دفاع از حقوق شخصي ، منهاي حقوق جامعه را، منکر بداند اگر قرآن در آيه ٦٢ سوره نور،حضور همه مردان با ايمان را در صحنه لازم دانسته ، اط لاق و سياق اين آيه و تنقيحمناط آن ، زن و مرد را يکجا شامل مي شود، و اين حکم را براي هر ٤٩ دو لازم مي داند.
حقوق اختصاصي زن در صدر اسلام حقوقي که مختص زنان بوده و در واقع امتيازي براي آنان در مقابل مرد است .
اين حقوق ، ويژه زنان بوده و امتيازي براي زن در مقابل مرد است .