خلاصة:
سازمانها برای توسعه، رشد و پایداری در عرصۀ رقابتی، به سیستمهای ارزیابی نیاز دارند که در قالب آن بتوانند کارایی و اثربخشی برنامههای خود را مورد سنجش قرار دهند. هدف از این پژوهش، ارزیابی عملکرد کلیۀ مراکز آموزش فنی و حرفهای استان همدان با استفاده از کارت امتیازدهی متوازن و مدل تحلیل فرایند سلسلهمراتبی است. تحقیق حاضر، توصیفی و از لحاظ هدف، یک تحقیق کاربردی است. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ کارکنان و مهارتآموزان مراکز آموزش فنی و حرفهای استان در سال 1392 میباشد. جمعآوری دادهها از طریق توزیع دو پرسشنامۀ محققساخته بین 186 نفر کارکنان و 384 نفر مهارتآموزان انتخاب شده توسط نمونهگیری تصادفی ساده انجام و نتایج توسط نرمافزار تحلیل شد. بر اساس تحقیق، شاخصهای کلیدی برای ارزیابی مراکز شناسایی و با محاسبۀ اوزان و معیارها، مراکز تابعه رتبهبندی شدند. با تحلیل نتایج بهدست آمده نیز نقاط قوت و ضعف مراکز شناسایی شد. نتایج این تحقیق میتواند در برنامهریزی آموزشی، تدوین چارچوب ارزیابی مراکز فنی و حرفهای، هنرستانهای فنی و سیاستهای توسعهای مورد استفادۀ اولیا امر قرار گیرد.
Organizations need evaluation systems for development, growth,and stability in competitive area in order to measure the efficiency and effectiveness of their programs.The aim of this study was to present a performance assessment of technical and vocational training centers of Hamedan using Balanced Scorecard and Analytic Hierarchy Process. It is a descriptive research and an applied one by the purpose.All managers, experts, employees , trainers and trainees of Hamedan technical and vocational training organization in 2013 were the society of the research.Data collected through distributing two questionnaires among 186 employees and 384 trainees selected by simple random sampling and the results were analyzed by the software. Based on the research, the key indicators for the evaluation of the centers were identified and the centers were ranked by calculation of weights and measures.The strengths and weaknesses points of the centers were identified by the results of the analysis ,too.The results of this research can be used in educational planning, codification of the centers evaluation framework and devloping policies by responsibles
ملخص الجهاز:
ارزیابی عملکرد مراکز آموزش فنی و حرفهای استان همدان توسط کارت امتیازی متوازن و فرایند تحليل سلسلهمراتبي در سال 1392 علیرضا مهرابی 1 عباس خاکپور 2 مهنازآصف پور وکیلیان 3 چکیده سازمانها برای توسعه، رشد و پایداری در عرصۀ رقابتی، به سیستمهای ارزیابی نیاز دارند که در قالب آن بتوانند کارایی و اثربخشی برنامههای خود را مورد سنجش قرار دهند.
همۀ سازمانها، چه دولتي و چه خصوصي براي توسعه، رشد و پايداري در عرصۀ رقابتي امروز، به نوعي سيستم ارزيابي عملکرد و اثربخشي نياز دارند که در قالب آن بتوانند کارايي و اثربخشي برنامههاي سازمان، فرآيندها و نيروي انساني خود را مورد سنجش قرار دهند (الواني و نقوي، 4،1382).
به تدريج که شرکتها و سازمانها وارد عصر اطلاعاتي شدند و مزيت رقابتي خود را در جاهاي ديگري غير از کاهش هزينه و افزايش بهرهوري ديدند، اين رويکردها نيز توسعه يافتند و از حالت تکبعدي که همان بعد مالي بود به حالت چندبعدي تغيير يافتند (زنجيردار و ديگران 1389، 4) در واقع، تخميني که اخيراً زده شده است، نشان ميدهد که بيش از ۵۰ درصد شرکتهايي که مجلۀ فورچون ۱۰۰۰ روش ارزيابي متوازن را بهعنوان روش مديريت عملکرد خود برگزيدهاند (پل آر، ۱۳۸۶، ۱۸).
بر اساس اين مدل، پس از شناسايي و واضح ساختن مأموريت و چشمانداز سازمان، اهداف سازمان در هر يک از چهار ديدگاه پيشنهادي کارت امتيازي متوازن (مالي، مشتري، فرآيندهاي داخلي و رشد و يادگيري) تعريف شده است.
ارزيابي عملکرد سازمان بر اساس کارت امتيازي متوازن در مراکز تأمين اجتماعي استان مازندران.