خلاصة:
آموزشهای فنی حرفهای یکی از وظایف اصلی دولتها بوده که ارتباط مستقیم با کاهش نرخ بیکاری و رشد بهرهوری و افزایش و در نهایت رشد اقتصادی درکشورها دارد، بهگونهای که در بسیاری از کشورها اصطلاحات آموزشهای فنی و حرفهای در رأس اولویتهای ملی آن کشورها قرار گرفته است. در این به بررسی اجمالی آموزش مربیان فنی و حرفهای در ایران و تطبیق آن در این سیستم پرداخته و مقایسهای تطبیقی بر اساس مطالعات انجامشده روی آموزش مربیان فنی و حرفهای در سایر کشورها انجام دادهایم. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که جمهوری اسلامی ایران در آموزش مربیان فنی و حرفهای بهطورکلی، از جایگاه خوبی برخوردار است. بنابراین، مسیر ارتقاء و اصلاحات این آموزشها بایستی از محور گسترش کمّی تغییر وضعیت داده و موضوع تعمیق کیفی و افزایش اثربخشی آن بهطور اساسی مورد نظر قرار گیرد. همچنین، جایگاه ایران از لحاظ میزان تدارک و ارائۀ آموزشهای سفارش محور یا تقاضامحور در سطوح فنی و حرفهای که منطبق بر نیاز بازارکار بوده دارای ضعفهایی است که میتوان با مشارکت صاحبان صنایع و حرف از این نظر نیز در جایگاه مناسب و در خور شأن جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان قرار گیرد.
ملخص الجهاز:
این مطالعۀ تطبیقی بر اساس گزارش نهایی مقدمه فعالیتهای یادگیری همکار که در 19-20 سپتامبر 2012، آلکمار (هلند) انجام شده است، شامل موارد زیر است: 1- گسترش یا بهبود الزامات صلاحیت در نحوۀ گزینش و جذب مربیان در هر یک از کشورهای مورد مطالعه؛ 2- رتبه و میزان ترویج توسعۀ شایستگی در مؤسسات و در تضمین کیفیت بهتر نحوۀ جذب و گزینش مربیان فنی و حرفهای در کشورهای مورد مطالعه؛ 3- رتبه و میزان سهم آموزش رسمی در کشورهای مورد مطالعه و 4- مقایسه کردن کشورهای اروپایی به لحاظ سه شاخص آموزشهاي مشاغل، آموزشهای مقدماتی مشاغل و آموزشهای پیشرفته مشاغل.
2005 FL: Volwassenenonderwijs; W: Enseignement pour les adultes FL: Bedrijfsopleidingen volwassenen voor، VDAB Formation professionnelle pour adultes, the FOREM FL: Middenstandsopleidingen; W: Formation Permanente pour les classes moyennes et les petites et moyennes entreprises alternance که تضمین اولیه و مداوم آموزش معلم مدرسان (معمولاً متخصصان از دنیای کسب و کار)، آن نیز مربیانی را که یک برنامۀ تربیت معلم از طریق آزمون استخدام تطبیقی حضور داشتند جذب میکنند (مرکز خوداشتغالی بلژیک VDAB ،2005) امتحانات جذب شامل دانش نظری و عمومی مورد نیاز برای موقعیت است.
آنها اغلب توسط دورههای آموزشی در سطح منطقه، برای انطباق و یا توسعۀ مربیان با توجه به نیازهای محلی تکامل یافته 2 9"/> آلمان تربيت و گزينش مربیان «آموزش فنی حرفهای مقدماتی» در حالی که مربیان کارگران را در شرکت مهارت میبخشند و آموزش با دانش و مهارتهای عملی مورد نیاز برای یک شغل را ارائه میکنند، معلمان در مدارس مختلف فنی و حرفهای بهکار گرفته میشوند.
pdf “Adult Vocational Training in Denmark”, Danish Ministry of Education, 2008.
Online: “Adult Vocational Training in Denmark”, Danish Ministry of Education, 2008.