خلاصة:
خوشهسازی بنگاههای تولیدی یکی از راهبردهای توسعۀ صنعتی است که به تازگی از سوی مراکز آکادمیک و سیاستگذاران مورد اقبال زیادی واقع شده است. طبق تحقیقات علمی، خوشههای صنعتی باعث افزایش اشتغال و ثروتآفرینی در مناطق میشوند و در تربیت نیروهای موردنیاز کسب و کارهای محلی اثرگذارند. ولی مکانیزمهای موثر در این امر چندان شناخته شده نیست و تحقیقات گذشته در این مورد جمعبندی نشده است. هدف این تحقیق، ارائۀ دیدی جامع و کلاننگر نسبت به چگونگی توسعۀ اشتغال و مهارتآموزی در خوشههای صنعتی است. در این تحقیق با رویکرد پویایی شناسی سیستم، به بررسی عوامل اثرگذار بر اشتغال و مهارتآموزی در خوشههای صنعتی پرداخته شده و با استخراج متغیرهای اثرگذار و اثرپذیر این حوزه از ادبیات نظری و تحقیقات پیشین، چرخههای علّی مربوط به دو متغیر یاد شده استخراج و روابط بین آنها ترسیم شده است. روش تحقیق بهکارگرفته شده، کتابخانهای و روش تحلیل دادهها، توصیفی با منطق سیستم داینامیک است. نتایج این تحقیق نشان داد که چرخههای علّی توسعۀ اشتغال و مهارتآموزی در خوشههای صنعتی به هم پیوسته و دارای متغیرهای اثرگذار مشترک است. روابط علی بهگونهای است که اثر متغیرها بر سطح اشتغال و مهارت خوشه یکسان است، به جز تکنولوژی که دارای اثر متفاوت بر این دو متغیر است. بر اساس یافتههای تحقیق، دولت بایستی در راستای افزایش تقاضای محصول خوشه گام بردارد تا در نتیجه چرخههای علّی، سطح اشتغال بهطور طبیعی افزایش یابد.
New approaches to learning, and curriculum development as well as increasingly knowledge production and technology advancements lead to the short- term life cycle of training and educational knowledge and information. To deal with these situations, mass delivery of information to the students should be substituted with new approach that is, making them creative and innovative. The present paper aimed to study and determine the significance of problem solving teaching method on learners’ self-efficacy. A descriptive– analytical method was used in the research. English and Persian research databases were used as the data gathering tools. Then, findings and existing approaches were analyzed and in this regard, some strategies were provided. The results showed that the innovative problem solving teaching method will facilitate the capabilities and self-efficacy of learners. This can improve skill training and create positive changes in the field. According to the results of this study, problem solving teaching method can positively affect learners’ self-efficacy/ management readiness. Self-efficacy readiness in learning is an important learning characteristic for students. These features should be considered for future planning and application of effective teaching methods with respect to the educational innovations of each field and career.
ملخص الجهاز:
بررسی مهارتآموزی و اشتغال در خوشههای صنعتی از دیدگاه پویاییشناسی سیستم سیدهادی میرقادری 1 چكيده خوشهسازی بنگاههای تولیدی یکی از راهبردهای توسعۀ صنعتی است که به تازگی از سوی مراکز آکادمیک و سیاستگذاران مورد اقبال زیادی واقع شده است.
در این تحقیق با رویکرد پویایی شناسی سیستم، به بررسی عوامل اثرگذار بر اشتغال و مهارتآموزی در خوشههای صنعتی پرداخته شده و با استخراج متغیرهای اثرگذار و اثرپذیر این حوزه از ادبیات نظری و تحقیقات پیشین، چرخههای علّی مربوط به دو متغیر یاد شده استخراج و روابط بین آنها ترسیم شده است.
نتایج این تحقیق نشان داد که چرخههای علّی توسعۀ اشتغال و مهارتآموزی در خوشههای صنعتی به هم پیوسته و دارای متغیرهای اثرگذار مشترک است.
ایجاد این شناخت مستلزم شناسایی متغیرهای اثرگذار و اثرپذیر بر مسئلۀ اشتغال در خوشه و تحلیل روابط بین آنها است.
high-tech agglomerations Dilaver Bleda Uyarra knowledge spillover Delgado Porter Stern Beckett McDonald et al.
Farrester Huang Tung Lin Huang conserved flow Lane يافتهها بر اساس مبانی نظری خوشهها و بررسی تعاملات بین خوشهها میتوان مدل پویای تبیینکنندۀ دلایل افزایش یا کاهش دو متغیر «سطح اشتغال در خوشه» و «سطح مهارت در خوشه» را طبق شکل 1 نشان داد.
در مورد اثر سرریز دانش - که در ادبیات نظری از آن به عنوان یکی از مزایای خوشهها نام برده شده است- میتوان گفت هرچه سطح اشتغال خوشه بالاتر باشد یعنی تعداد بیشتری در خوشه مشغول کار باشند، میزان سرریز دانش بهواسطۀ تعاملات بین افراد و بنگاهها بیشتر میشود و در نتیجه دانش بین افراد گسترش مییابد و موجب افزایش سطح مهارت خوشه میشود.