خلاصة:
هدف این مطالعه بررسی نقش آموزشهای فنی و حرفهای در پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی در محدوده ی بازآفرینی شهری می باشد. این تحقیق کاربردی بوده و با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. شیوۀ نمونهگیری این پژوهش، هدفمند بوده که جامعۀ مورد نظر عبارت است از کلیۀ مهارتآموختگان سکونتگاههای غیر رسمی شهر مشهد که در بازۀ زمانی سال 1393 تا سال 1394تحت آموزش مهارتهای حرفهای سازمان قرار گرفتهاند. همچنین، خبرگان و صاحبنظرانی از ادارۀ کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شهرداری مشهد، ستاد مبارزه با مواد مخدر،کارشناسان و مربیان ادارۀ کل آموزش فنی و حرفهای خراسان رضوی، که در این زمینه شناخت و همکاری داشته اند برای تکمیل اطلاعات انتخاب شدهاند. جمعآوری دادهها توسط پرسشنامه محقق ساخته با استفاده از مقیاس لیکرت و با تجزیه و تحلیل آماری در محیط نرم افزاری SPSS ارائه شده است. نتایج نشان داد که آموزش فنی و حرفهای نقش مهمّی در کاهش آسیبهای اجتماعی و بهبود وضعیت شغلی، روانی، روابط فردی و اجتماعی در بین آسیبدیدگان حاشیه شهری دارد
The aim of this study was to investigate the role of vocational training in reducing social problems in urban areas. This research method is survey and applied. The Sampling of this research is purposeful and community includes all skills graduates informal settlements of Mashhad during the years 1393 to 1394 when the organization are trained in professional skills. Experts and specialists Directorate of Cooperatives, Labor and Social Welfare, experts municipality, Center for Combating Drugs and experts of Technical and Vocational training of Khorasan Razavi, have been selected. Data gathering is provided by questionnaire using Likert scale and statistical analysis using SPSS software. The results showed that technical and Vocational training have been the role of important in reducing social problems and improved the job status, psychological, interpersonal and social relations in urban regeneration areas.
ملخص الجهاز:
اطلاعات مربوط به سن کارآموزان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} پاسخگویی به فرضیههای پژوهشی فرضیه ی اول- مهارت آموزی موجب کاهش آسیبهای اجتماعی در بین مهارت آموختگان نقاط حاشیه نشین شهری میشود.
آزمون Tبرای مقایسۀ میانگین نمونه با عدد مبنا (5/2) از دید کارآموزان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضیه ی دوم: مهارت آموزی موجب بهبود وضعیت شغلی مهارت آموختگان در نقاط حاشیه نشین شهری میشود.
آزمون T برای مقایسۀ میانگین وضعیت شغلی از دیدکارآموزان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضیه ی سوم: مهارت آموزی موجب بهبود وضعیت سلامت روانی مهارت آموختگان در نقاط حاشیه نشین شهری میشود.
آزمون T برای مقایسۀ میانگین وضعیت سلامت روانی از دیدکارآموزان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضیه ی چهارم: مهارت آموزی موجب بهبود وضعیت روابط فردی مهارت آموختگان در نقاط حاشیه نشین شهری میشود.
000 نشاندهنده ی این است که از نظر کارآموزان نیز مهارت آموزی موجب بهبود وضعیت روابط فردی در بین مهارت آموختگان نقاط حاشیه نشین شهری میشود.
آزمون T برای مقایسۀ میانگین وضعیت روابط فردی از دیدکارآموزان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضیه ی پنجم: مهارت آموزی موجب بهبود وضعیت روابط اجتماعی مهارت آموختگان در نقاط حاشیه نشین شهری میشود.
000 نشاندهنده ی این است که از نظر صاحب نظران مهارت آموزی موجب بهبود وضعیت روابط اجتماعی در بین مهارت آموختگان نقاط حاشیه نشین شهری میشود.
000 نشاندهنده ی این است که از نظر کارآموزان نیز مهارت آموزی موجب بهبود وضعیت روابط اجتماعی در بین مهارت آموختگان نقاط حاشیه نشین شهری میشود.