خلاصة:
مشاورۀ آموزشی میتواند کمکهایی از جمله تصویر واضح و واقع بینانهای از موقعیت، احساسات و توانایی، انتخاب راههای جدید برای درک وحل مسئله، اعتماد به نفس، قبول مسئولیت، تغییر انگیزه، تغییر مهارتهای موردنیاز، بهبود بخشیدن به وضعیت واستفاده ار استعداد بالقوۀ کارآموزان باشد در این راستا، در سالهای اخیر مشاورۀ آموزشی و شغلی در مطالعات کارآفرینی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این تحقیق افزایش رفتار کارآفرینانۀ کارآموزان از طریق مشاورۀ آموزشی و شغلی است. بدین منظور از بین مراکز آموزش فنی و حرفهای مرکز برادران پارس آباد مرکز خواهران پارس آباد مرکز دو منظورۀ اصلاندوز شهرستان پارس آباد انتخاب شد. ابزار سنجش این تحقیق، پرسشنامه است و از نرمافزار SPSS برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. دادهها بهوسیلۀ پرسشنامۀ محققساخته که دارای31 پرسشنامه است، جمعآوری شده و روایی آن از طریق4 نفر خبرۀ کارآفرینی و از نظر پویایی از طریق محاسبۀ آلفای کرونباخ با ضریب 8056/0 مورد تایید قرار گرفت. در این تحقیق از طریق فرمول کرجسی و مورگان محاسبه به تعداد 59 نفر به عنوان حجم نمونه از 70 نفر کارشناسان و مربیان که دارای چندین سال تجربه در مراکز آموزش فنی و حرفهای شهرستان پارسآباد محاسبه و مورد مطالعه قرار گرفتند، بر پایۀ نتایج بهدست آمده از این تحقیق، مشاورۀ آموزشی بر افزایش رفتار کارآفرینانه کارآموزان تاثیر دارد.
Training consulting can help trainees have a clear and realistic picture of the situations, emotions and abilities, adopt new ways to understand and solve problems, improve their self-confidence, take responsibilities, change motivations, change the skills required, improve the situations and use their potential. Regarding this, occupation and training consulting has attracted a lot of attention in entrepreneurial studies in recent years. The purpose of this research is to increase entrepreneurial behavior of the trainees through occupation and training consulting. Parsabad vocational training centers for men and women and Aslanduz training center were selected to be studied. The assessment tool was a researcher-made questionnaire and SPSS was used for data analysis. The data were collected by the questionnaire including 31 questions. Its validity was approved by four entrepreneurship experts and its reliability was approved by Cronbach’s alpha (0.8056(. Out of 70 experienced trainers and exerts working in vocational training centers of Parsabad County, 59 people were selected as sample size using Krejcie & Morgan formula. The research results showed that training consulting increases entrepreneurial behavior of the trainees significantly.
ملخص الجهاز:
بررسي تأثير مشاورۀ آموزشی بر افزایش رفتار کارآفرینانۀ کارآموزان مطالعۀ موردی: مراكز آموزش فني و حرفهاي شهرستان پارس آباد امامعلی سمندرحبشی 1 منیژه حقیقی نسب 2 چکیده مشاورۀ آموزشی میتواند کمکهایی از جمله تصویر واضح و واقع بینانهای از موقعیت، احساسات و توانایی، انتخاب راههای جدید برای درک وحل مسئله، اعتماد به نفس، قبول مسئولیت، تغییر انگیزه، تغییر مهارتهای موردنیاز، بهبود بخشیدن به وضعیت واستفاده ار استعداد بالقوۀ کارآموزان باشد در این راستا، در سالهای اخیر مشاورۀ آموزشی و شغلی در مطالعات کارآفرینی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
در اين تحقيق از طریق فرمول کرجسی و مورگان محاسبه به تعداد 59 نفر به عنوان حجم نمونه از 70 نفر كارشناسان و مربيان كه داراي چندين سال تجربه در مراكز آموزش فنی و حرفهای شهرستان پارسآباد محاسبه و مورد مطالعه قرار گرفتند، بر پايۀ نتايج بهدست آمده از اين تحقيق، مشاورۀ آموزشی بر افزایش رفتار کارآفرینانه کارآموزان تأثير دارد.
هنوز مراكز آموزش فني و حرفهاي فاصلۀ زيادي براي تبديل شدن به يك مركز كارآفرين دارد و مهمترين سؤالي كه در اين خصوص مطرح ميشود اين است که چرا مهارتآموختگان مراكز آموزش فني و حرفهاي در ايران كارآفرين نيستند و چگونه ميتوان خروجي مراكز آموزشهاي مهارتي را به سمت اثرگذاري بيشتر در زمينۀ كارآفريني سوق Jeffrey & Baron اهداف تحقيق هدف اصلی بررسي تأثیر مشاورۀ آموزشی بر افزایش رفتار کارآفرینانه (مطالعۀ موردي کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفهای پارس آباد مغان) میباشد.