خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین انگیزه پیشرفت و گرایش جوانان روستایی به آموزشهای فنی و حرفهای در شهرستان قم انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمام جوانان روستایی 15-29 سالۀ شهرستان قم به تعداد 4505 نفر بود. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان،380 نفر تعیین شد که به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش توسط اعضای هیأت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان مورد بررسی قرار گرفت. پایایی ابزار پژوهش نیز با محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شد. نتایج نشان داد انگیزۀ پیشرفت و گرایش جوانان روستایی نسبت به آموزشهای فنی و حرفهای تقریباً در سطح متوسطی قرار دارد. نتایج تحلیل همبستگی بیانگر این بود که بین متغیر سن با گرایش جوانان روستایی نسبت به آموزشهای فنی و حرفهای رابطۀ منفی و معنیدار و بین متغیرهای سطح تحصیلات، تحصیلات پدر، تحصیلات مادر، انگیزۀ پیشرفت و میزان آشنایی با آموزشهای فنی و حرفهای با گرایش جوانان روستایی نسبت به آموزشهای فنی و حرفهای رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد. برگزاری دورههای آموزشی و توجیهی در زمینه معرفی و اهمیت آموزشهای فنی و حرفهای برای جوانان و والدین آنها در مناطق روستایی از جمله پیشنهادهای این مطالعه بوده است.
This study aimed to investigate the relationship between achievement motivation and rural youths’ tendency towards technical and vocational training (TVT) in Iran, Qom County. The statistical population of this study included all rural youth 15-29 years old in Qom County (N=4505). A sample size was determined according to Morgan table, using multistage random sampling method (n=380). Face and content validity of questionnaire were confirmed by faculty members of Agricultural Extension and Education Department of Agriculture and Natural Resources Gorgan University. Reliability was confirmed by Cronbachchr('39')s alpha coefficient. Data were analyzed by using SPSSwin21 software. The results showed that the achievement motivation and rural youths’ tendency towards TVT was almost at a medium level. Correlation test showed that there was a significantly negative relationship between age and rural youths’ tendency towards TVT. And there was a significantly positive relationship between youths’ education, fatherchr('39')s education, motherchr('39')s education, achievement motivation, amount of familiarity with TVT and rural youths’ tendency towards TVT. This study recommended implementation training and orientation courses for rural youths and their parents to introduce importance and role of TVT.
ملخص الجهاز:
نتایج بیانگر این است که بین انگیزۀ پیشرفت جوانان روستایی بر اساس متغیر شرکت در دورههای آموزش فنی و حرفهای اختلاف معنیداری از لحاظ آماری وجود ندارد.
علاوه بر این، نتایج نشان میدهد که بین گرایش جوانان روستایی نسبت به آموزشهای فنی و حرفهای بر اساس متغیرهای جنسیت و وضعیت شغلی آنان اختلاف معنیداری از لحاظ آماری وجود ندارد.
اما این نتیجه در خصوص سایر متغیرهای مورد مطالعه صادق نیست به طوری که بین گرایش جوانان روستایی نسبت به آموزشهای فنی و حرفهای بر اساس متغیرهای وضعیت تأهل و شرکت در آموزشهای فنی و حرفهای اختلاف معنیداری در سطح یک درصد وجود دارد.
این در حالی است که بر اساس نتایج جدول مذکور، مشاهده میشود که بین متغیرهای سطح تحصیلات، تحصیلات پدر و مادر، انگیزۀ پیشرفت و میزان آشنایی با آموزشهای فنی و حرفهای با گرایش جوانان روستایی مورد مطالعه نسبت به آموزشهای فنی و حرفهای رابطه مثبت و معنیداری در سطح یک درصد وجود دارد.
در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین انگیزۀ پیشرفت و گرایش جوانان روستایی به آموزشهای فنی و حرفهای در شهرستان قم انجام شد.
نتایج نشان داد که بین متغیرهای سطح تحصیلات جوان، تحصیلات پدر و مادر، انگیزۀ پیشرفت و میزان آشنایی با آموزشهای فنی و حرفهای با گرایش جوانان روستایی نسبت به آموزشهای فنی و حرفهای رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
Youth in Developing World: Implication for Research in International Agricultural and Extension Education.