خلاصة:
کنترل کیفیت آموزشهای فنی و حرفهای مقولهای متفاوت و جدا از ارزیابیهایی است که در قالب آزمونهای عملی و تئوری انجام میشود. آزمونهای پایان دوره بهمنظور ارزیابی مهارتآموزان انجام میگیرد، حالآنکه کنترل کیفیت آموزش باید در حین برگزاری دورههای آموزشی انجام شود. اجرای دقیق یک سیستم کنترل کیفیت مناسب میتواند نتیجۀ ارزیابیهای انجامشده در پایان دورهها را نیز تحت تأثیر قراردادِ و منجر به بهبود نتیجۀ آزمونها شود. در این مقاله یک سیستم کنترل کیفیت آموزشی که بهصورت خاص برای آموزشهای فنّی و حرفهای تدوین شده است را معرفی مینماییم. نتایج آزمایشگاهی نشان میدهد بهکارگیری سیستم کنترل پیشنهادی میتواند کیفیت آموزش و همچنین نتیجۀ آزمونهای پایان دوره را ارتقاء دهد.
Quality control systems for technical and vocational training systems are completely different from evaluation which is handled by theoretical and practical final exams. Final exams are normally performed to evaluate the skill of learners, while quality control systems try to keep desired quality during the training time. An excellent quality control system can promote skill learners and consequently can lead to better results of final evaluations. In this paper, a qulity control system is presented where the quality control model is customized for technical and vocational training courses. The experimental results show that training quality process could be promote by the proposed quality control system
ملخص الجهاز:
در این مقاله یک سیستم کنترل کیفیت آموزشی که بهصورت خاص برای آموزشهای فنّی و حرفهای تدوین شده است را معرفی مینماییم.
در این مقاله یک سیستم کنترل کیفیت آموزشی که به صورت خاص برای آموزشهای فنی و حرفهای تدوین شده است را معرفی میکنیم.
نمونه آیتمهای کمّی برای دورۀ آموزشی ارتباط با گردشگران به زبان انگلیسی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ناظر کلاس در انتهای هر جلسه از کلاس طبق آیتمهای این فرم و بهصورت کمّی مدرس را مورد ارزیابی قرار میدهد و با ابلاغ آن به مدرس از طریق سیستم نرمافزاری آماده شده، بهصورت مداوم کنترل کیفیت کلاس را اعمال میکند.
روش پژوهش یکی از روشهایی که اغلب در ارزشیابی کیفیت خدمات آموزشی مورد استفاده قرار میگیرد، مدل سروکوال است (قلاوندي، بهشتیراد و قلعهاي، 1391) که توسط پاراسورمان و همکارانش در سال 1985 ارائه شده است (الویس 1 و ویرا 2 ، 2006).
برای سنجش سیستم کنترل کیفیت نرمافزار پیشنهادی میزان برآورده شدن انتظارات کارآموزان دو دورۀ آموزشی در 4 بازۀ زمانی مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است.
نتایج حاصل از ارزیابی میزان رضایت کارآموزان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در ادامۀ این فرآیند میزان رضایت مدرسین دو دورۀ آموزشی فوق مورد ارزیابی قرار گرفت.
هدف اصلی در این پژوهش ارائۀ یک سیستم نرمافزاری کنترل کیفیت آموزشهای فنی و حرفهای در راستای بهبود ارائۀ خدمات آموزشی و بررسی تأثیر استفاده از بین کارآموزان، مدرسین و در نهایت آموزشگاهها در حین فرآیند آموزش میباشد.
در حالت کلی نتایج بیانگر تأثیر مثبت استفاده از سیستم نرمافزاری در نظارت بر فرآیند آموزش و کنترل کیفیت دورۀ آموزشی است.