خلاصة:
رضایتشغلی میتواند بر پدیدههایی چون بهرهوری و اثربخشی تاثیر بگذارد و میتواند از عوامل متعددی چون حقوق و مزایا، محیط کار و ارتقاءشغلی تاثیر بپذیرد. نوع تحقیق توصیفی و کاربردی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. روایی صوری پرسشنامه (بر اساس دیدگاه صاحبنظران) و پایایی (با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ) سنجیده شد. جامعه آماری تحقیق 145 نفر از مربیان را شامل و نمونه آماری 110 نفر تعیین گردید. بیشترین پاسخدهندگان مدرک فوقدیپلم و بعد لیسانس و 70 درصد آنها بین 15-6 سال سابقه کار داشتند. بر اساس نتایج حاصله میزان رضایت از نشانگرهای سنجش حقوق و مزایا و عوامل محیطی رتبه متوسط و میزان رضایت از روابط انسانی و عوامل روانی خوب ارزیابی گردید. تحلیل عاملی نیز 5 عامل با واریانس 60/99 معرفی نمود. بر اساس نتایج رگرسیون گام به گام 4 متغیر مستقل به مدل وارد شدهاند که توانستهاند 81/3 درصد تغییرات را تبیین نمایند
Job satisfaction will effect on productivity and effectiveness as an independent variable. As dependent variable it could be influenced by salary, benefits, working environment and occupational promotion.
The research main goal is to investigate the factors which effect trainer’s satisfaction in TVTO SRO- office Ilam. The research is descriptive and applied, and the data collection tool is a questionnaire. After designing the questionnaire, its formal validity (based on the viewpoints of the experts) and reliability (using Cronbachchr('39')s alpha coefficient 86%) were measured and provided to the statistical population of the study. The statistical populations of the study include of 145trainers (formal, statutory, and contact- based) while sample of 110 were determined based on Morganchr('39')s table.
The completed questionnaires were analyzed. Respondents had a technician degree and then had a bachelorchr('39')s degree, 70% had a work experience of between 6-15 years. According results, the satisfaction rate on salary, benefits and environmental factors evaluated average 2.96 while human relationship and psychological factors with an average of 3.62 in the work environment were well evaluated.
Factor analysis also introduced five factors: leadership and management, career enhancement, welfare and environmental factors, psychological and motivational factors, and salaries and benefits with variance of 99/60. Based on step by step regression, 4 independent variables have been introduced into the model that can explain 81.3% of the changes in the satisfaction of trainers.
ملخص الجهاز:
نوغانی و همکاران (1387) میزان رضایت شغلی کارکنان اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان خراسان رضوی و عوامل مرتبط با آن را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند نتایج تحقیق آنها نشان داد که متغیرهای مستقلی که با رضایت شغلی کارکنان رابطه داشتهاند به ترتیب عبارتند از: عوامل سازمانی، سِمَت و شهرستان محل خدمت.
متغیر مستقل تحقیق شامل: 3 نشانگر موثر بر رضایتمندی شغلی مربیان اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان ایلام از جمله حقوق مزایا و عوامل محیطی، روابط انسانی و عوامل روانی و نحوه رهبری و مدیریت و امکان ارتقاء شغلی میباشند که در مجموع 25 گویه را به خود اختصاص داد.
همانگونه که در جدول شماره(3) استنباط میشود دیدگاه پاسخدهندگان نسبت به روابط انسانی و عوامل روانی در حدود متوسط به بالا میباشد و گویههای 1- تاثیرگذاری مربی در تغییر نگرش کارآموزان 2- احساس ارزش و احترام (با توجه به نقش تربیتی مربی) 3- احساس موفقیت مربی با توجه به مهارت و تخصص خود با میانگین بالاتر از 5/3 رتبههای اول تا سوم را به خود اختصاص داده و کمترین میانگین رتبهای نیز به کمک مربیان با سابقه به مربیان تازه وارد و مورد توجه قرار گرفتن مربی توسط کارآموزان در جامعه اختصاص داشت که بایستی برنامهریزان مراکز آموزشی در تدوین برنامههای خود به این موارد توجه ویژه داشته باشند.
جدول 3- توزیع فراوانی و درصد سنجش روابط انسانی و عوامل روانی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 3- نشانگرهای سنجش نحوه رهبری، مدیریت و امکان ارتقاء شغلی: یعنی تأثیر رضایت شغلی در متغیرهای سازمانی.