خلاصة:
هدف از این پژوهش، ارزیابی اثربخشی آموزشهای فنیوحرفهای و بررسی نقش آن در بهبود وضعیت زندگی زندانیان و کاهش تکرار جرم بود. پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی؛ و ازلحاظ شیوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی زندانیان شرکتکننده در دورههای آموزش فنیوحرفهای سال 1393 است که نمونهای به حجم 246 نفر از آنها به شیوه تصادفی ساده، انتخاب و موردمطالعه قرار گرفت. اثربخشی دورههای فنیوحرفهای بر اساس الگوی کرکپاتریک در سه سطح واکنش، یادگیری و تغییر رفتار انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه ارزشیابی کرک پاتریک (1966) و پرسشنامه محقق ساخنه برای ارزیابی وضعیت زندگی زندانیان و کاهش تکرار جرم بود. روایی پرسشنامهها، با استناد به نظر متخصصان مورد تایید قرار گرفت و پایایی آنها با استناد به ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب (90/.)، (80/.) و (78/.) محاسبه شد. جهت بررسی سوالات پژوهش از آزمون t تک نمونهای و جهت بررسی فرضیات پژوهش از مدل معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. درمجموع نتایج نشان داد دورههای آموزش فنیوحرفهای برگزارشده در زندان بر اساس سه سطح کرک پاتریک (واکنش، یادگیری، تغییر رفتار) در سطح مطلوبی قرار داشت و آموزشهای فنیوحرفهای نیز موجب بهبود وضعیت زندگی زندانیان شده و از تکرار جرم جلوگیری میکند. همچنین میتوان با رفع نواقصی همچون کمبود وسایل و امکانات، عدم نیازسنجی، عدم توجه مسئولین، صدور بهموقع گواهینامه به اثربخشتر کردن این دورهها کمک کرد.
The purpose of paper is to evaluate the effectiveness of TVET and its role in improving the lives of prisoners and reducing the frequency of crime. This research is applied- descriptive. The research population includes whole participated prisoners in TVET training courses during 2014 based on 246 random samples. Effectiveness of TVET courses run based on the Kirkpatrick model in three levels: response, learning and behavior change. The data collection tool was Kirkpatrickchr('39')s (1966) Evaluation Questionnaire and Researcherchr('39')s Scale Questionnaire to assess the prisonerschr('39') life status and reduce the frequency of crime.
Validity of questionnaires was confirmed by experts, and their reliability was calculated based on the Cronbachchr('39')s alpha coefficient (1.90), (80.8) and (78.) respectively. To investigate the research questions, one-sample t-test was used and structural equation modeling (SEM) was used to investigate the research hypotheses. Lastly, the results represent that TVET courses held in prison based on the three levels of Kirkpatrick (response, learning, behavior change) were in suitable position, meanwhile TVET improved the life situation and decrease crimes.
ملخص الجهاز:
درمجموع نتایج نشان داد دورههای آموزش فنیوحرفهای برگزارشده در زندان بر اساس سه سطح کرک پاتریک (واکنش، یادگیری، تغییر رفتار) در سطح مطلوبی قرار داشت و آموزشهای فنیوحرفهای نیز موجب بهبود وضعیت زندگی زندانیان شده و از تکرار جرم جلوگیری میکند.
هدف اصلی آموزش فنیوحرفهای کمک به زندانیان جهت بهبود وضعیت زندگی با توسعه مهارتهای شغلی و کاهش تکرار جرم است.
لذا هدف اصلی پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی دورههای آموزش فنیوحرفهای زندانهای استان کردستان بر اساس مدل کرک پاتریک و تأثیر آموزشهای فنیوحرفهای بر بهبود وضعیت زندگی و کاهش تکرار جرم زندانیان است.
لازم به ذکر است که بررسی دورههای آموزش فنیوحرفهای بر اساس دیدگاه زندانیان زندانهای استان کردستان در سال 1393 بود.
جدول شماره (1): نتایج تحلیل ضرایب پایایی پرسشنامه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} یافتهها بررسی متغیرهای جمعیت شناختی زندانیان شرکتکننده در دورههای آموزش فنیوحرفهای نشان میدهد که 87 درصد شرکتکنندهها در دورهها مرد بودهاند (215 نفر) و 13 درصد از آنها زن بودند (31 نفر).
بررسی سؤالات تحقیق سؤال اول: ميزان رضايت (واکنش)، يادگيري و تغییر رفتار زندانیان نسبت به حضور در دورههای آموزش فنیوحرفهای اجراشده در زندانها در چه سطحی است؟ بهمنظور بررسی این سؤال از آزمون آماری t تک نمونهای استفاده گردید که نتایج آن در جدول 2 نشان دادهشده است.
نتیجهگیری در این پژوهش به ارزیابی اثربخشی دورههای آموزش فنیوحرفهای ارائهشده در زندانهای استان کردستان بر اساس مدل کرک پاتریک و نقش این آموزشها در بهبود وضعیت زندگی زندانیان و عدم تکرار جرم پرداخته شد.
The Effect of Education on Crime: Evidence from Prison Inmates, Arrests, and Self Reports.