خلاصة:
تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان آموزش و پرورش دوره ابتدایی شهرهای اصفهان، تهران و شهرکرد به تعداد 21115 نفر تشکیل داده اند که بر اساس فرمول کوکران تعداد 400 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیریخوشهای چند مرحلهای تصادفی بوده است که از بین نواحی ششگانه شهر اصفهان نوزدگانه شهرتهران ودوگانه شهرکرد حجم نمونه انتخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات آزمون محقق ساخته بوده است که حاوی 116 سئوال با مقیاس لیکرت بوده است. روایی محتوایی توسط اساتید محترم راهنما و مشاور و صاحب نظران این حوزه مورد تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ(0/81) برآورد شده است. دادهها در دو سطح آمار توصیفی (جداول فراوانی، درصد و نمودار) و آمار استنباطی(آزمون خی دو) به کمک نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شده است. نتایج نشان داد بیشترین میانگین نمره پاسخ در قسمت مولفه توسعه حرفهای معلمان در بعد مهارتهای آموزشی، از نظر معلمان با 4/32 و کمترین میانگین نمره پاسخ در بعد مهارتهای ارتباطی، با 3/35 بوده است. بیشترین میانگین نمره پاسخ در قسمت مولفه توانمند سازی معلمان در بعد صلاحیتهای شناختی، از نظر معلمان با 4/43 و کمترین میانگین نمره پاسخ در بعد سطح هویت با 3/53 بوده است. بیشترین میانگین نمره پاسخ در قسمت مولفه رشد و بهبود شایستگیهای معلمان در بعد مولفه شخصیتی، از نظر معلمان با 4/43 و کمترین میانگین نمره پاسخ در بعد مولفه توسعه حرفهای با 3/59 بوده است
The present research is applied in terms of purpose and descriptive and survey method. The statistical population of the study consisted of all primary school teachers in the cities of Isfahan, Tehran and Shahrekord in the number of 21115 people, based on the Cochranchr(chr('39')39chr('39'))s formula, 400 people were selected as the sample size. The sampling method was a multi-stage random cluster that was selected from six districts of Isfahan, nineteen districts of Tehran and two districts of Shahrekord. The data collection tool was a researcher-made test that contained 116 questions on a Likert scale. Content validity has been confirmed by respected supervisors, consultants and experts in this field and its reliability has been estimated by Cronbachchr(chr('39')39chr('39'))s alpha method (0.81). Data were analyzed at two levels of descriptive statistics (frequency tables, percentages and graphs) and inferential statistics (chi-square test) using SPSS software. The results showed that the highest mean response score in the component of teacherschr(chr('39')39chr('39')) professional development in the field of educational skills was 4.32 for teachers and the lowest mean response score was in the field of communication skills with 3.35. The highest mean response score in the component of teacher empowerment component in the dimension of cognitive competencies was 4.43 for teachers and the lowest mean response score was in the dimension of identity level with 3.53