خلاصة:
زمینه
مراکز سالمندی از اجزای مهم مراقبت طولانی مدت به حساب آمده و مراقبین از اصلی ترین منابع انسانی می باشند. هدف مطالعه حاضر شناخت عوامل تاثیرگذار بر اخلاق حرفه ای مراقبین رسمی در مراکز سالمندی است.
روش
نوع پژوهش کیفی و روش آن گراندد تیوری می باشد. جامعه آماری شامل خبرگان آشنا با مدیریت منابع انسانی سالمندی و مراقبین رسمی شاغل در مراکز نگهداری زنان سالمند و محیط پژوهش مراکز نگهداری سالمندان زن بود. از جامعه مورد نظر ۱۵ مراقب و ۲۰ خبره با روش نمونه گیری نظری مبتنی بر هدف به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات ازمصاحبه عمیق ونیمه ساختارمند با سوالات بازاستفاده شد. در نهایت داده ها با تکنیک " اشتراوس و کوربین" و روش تحلیل، مقایسه ای مداوم با نظر خبرگان (فن دلفی) مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
کدهای به دست آمده از تحلیل مصاحبه ها در ۶ زیر طبقه؛ آگاهی از نحوه مراقبت، ویژگی های فردی مراقب و سالمند، تجربه بارکاری، میزان ارتباط موثر میان مراقب و سالمند، سیستم حمایتی همکاران و نحوه مدیریت طبقه بندی شدند که هریک حسب ماهیت سبب تسهیل یا ممانعت در فرایند مراقبت می گردیدند. زیر طبقات به سه طبقه اصلی عوامل فردی و عوامل کاری و عوامل مربوط به سالمند طبقه بندی شد.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های حاصل از تجارب شرکت کنندگان؛ عوامل تسهیل گر و بازدارنده بنا بر ماهیت خود با ایجاد سهولت و یا صعوبت در ارایه مراقبت به سالمند، می توانند بر چگونگی رعایت اخلاق حرفه ای توسط مراقبین موثر باشند. تقویت عوامل تسهیل گر از طریق ارتقای دانش مراقبین از طریق آموزش نحوه مراقبت، تامین امکانات ، تمهید بستر مناسب مراقبت و طراحی سیستم های مراقبتی دوستدار سالمند سبب توفیق مراقبین در ارایه وظایف می گردد.
Background
Centers of long-term care and their caregivers are the most important resources. The aim of this study is to identify factors affecting the professional ethics of official caregivers in old age centers.
Method
The type of qualitative research and its method is theoretical. The statistical population included experts familiar with the management of geriatric human resources and formal caregivers working in nursing homes and the research environment of nursing homes. Fifteen caregivers and 20 experts were selected from the target population by theoretical sampling method. The extraction of variables done with the Strauss and Corbin technique and the analysis method was a constant comparison with the opinion of the experts (Delphi technique).
Results
The codes derived from the analysis of interviews in 6 subcategories: knowledge of care, caring and elderly personality traits, workload experience, effective communication between caregiver and elderly, support system of colleagues and management, each of which facilitated or prevented by nature In the process of care. Subclasses were categorized into the main threefold of individual factors and working factors and factors related to the elderly.
Conclusion
Based on the findings of the participantschr('39') experiences, facilitators and inhibitors factors, based on their nature, by facilitating or enhancing the care of the elderly, can be effective in respecting the observance of professional ethics by caregivers. Strengthening the facilitators through advancement of caregiverschr('39') knowledge by educating how to care, providing facilities, equipping them with care and designing older age care systems will lead caregivers to fulfill their duties.
ملخص الجهاز:
کدها بر اساس ویژگیهای مشترک طبقهبندی شدند و کدهای بهدستآمده در 12 زیر طبقه شامل آگاهی از نحوه مراقبت، ویژگیهای فردی مراقب، تجربه بار مراقبت، چگونگی مدیریت مرکز در حیطههای تأمین منابع موردنیاز، تنظیم ساعت کاری، فرهنگسازمانی، میزان و زمان پرداخت حقوق، چگونگی رسیدگی به مشکلات خاص مراقبین و تقسیم وظایف بهصورت اصولی، ویژگیهای فردی سالمند، ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺑﺎﺭکاری ﻭ ﻓﺸﺎﺭ ﻣﺮﺍﻗﺒﺘﻲ ﺫﻫﻨﻲ ﻭ ﻋﻴﻨﻲ و ﻓﺸﺎﺭ ﻧﺎﺷﻲ ﺍﺯ ﻭﺍﺑﺴﺘﮕﻲ ﺳﺎﻟﻤﻨﺪ به مراقب طبقهبندی شدند که هریک حسب ماهیت سبب تسهیل یا ممانعت در فرایند مراقبت میگردیدند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نگاره 1: دیاگرام تجزیه و تحلیل داده ها جدول 5: عوامل تأثیرگذار بر رعایت اخلاق حرفهای در مراقبین رسمی مراکز نگهداری سالمندان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} زیر طبقات و طبقات اصلی استنتاج شده به شرح زیر می باشند: عوامل فردی ﻃﺒﻘﻪ ﺍﺻﻠﻲ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻓﺮﺩﻱ ﺗﺴﻬﻴﻞﮔﺮ ﻭ بازدارنده، ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮ ﺳﻪ ﺯﻳﺮ ﻃﺒﻘﻪ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﺍﺯ ﻧﺤﻮﻩ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ، ویژگیهای ﻓﺮﺩﻱ ﻣﺮﺍﻗﺐ ﻭ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺑﺎﺭ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﺫﻫﻨﻲ ﻭ ﻋﻴﻨﻲ ﺑﻮﺩ.
تواینجور مواقع میبرم» مشارکت کننده 7: «من روی پدر مادرم خیلی حساسم بعضی از سالمندان موقع مراقبت بهم می ریزند فحش به پدر مادر میدند، چه انتظاری دارید؟» مشارکتکننده 1: «سعی میکنم بوی تن سالمندانی که از حموم بدشون میاد روی من اثرنذاره» عوامل سازمانی عدم مدیریت درست مرکز در حیطههای تأمین منابع موردنیاز، تنظیم ساعت کاری مناسب، فرهنگسازمانی ضعیف، حقوق ناکافی، عدم رسیدگی به مشکلات خاص مراقبین، عدم تقسیم وظایف بهصورت اصولی از عوامل بازدارنده رعایت اخلاق در کار بشمار میآمد.