خلاصة:
امروزه سینما به منزله یک عنصر فرهنگی و اجتماعی، میتواند ما را به عمق لایههای حیات اجتماعی کنونیمان برساند. سینما هنری جمعی است که توانایی نمایش مولفههای جامعهشناختی را دارد. مؤلفههایی که با ورود مدرنیته و شدت شاخصههای آن در دهه هفتاد شمسی، پایههای سنت را دچار افول کرد. نمایش سینما از جامعه، صریح و بیپرده نیست و همچون دیگر هنرها، در خصوصیاتی رمزنگاری شده و با زبان نشانه انجام میگیرد. از ویژگیهای بارز این دهه ورود مدرنیته و نتیجتاً جنگ سنت و مدرنیته است. در این رهگذر کاهش هویت محلی، گسست عاطفی، تغییرات سبک زندگی و ایجاد شکاف طبقاتی و اجتماعی، گوشهای از تغییرات فرهنگی است که در نتیجه هجوم مدرنیسم و به محاق رفتن هر چه بیشتر سنت، در سطح جامعه نمود پیدا میکند. بر این اساس، این پژوهش تلاش دارد تا با نقد دو فیلمِ زیرپوست شهر و دوزن و تطابق آن با جامعه معاصر خود، مؤلفههای جامعهشناختی دهه هفتاد را کندوکاو کند. روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی، بر مبنای تحلیلهای آماری و بوسیله مطالعات کتابخانهای، مشاهده و ابزار پرسشنامه راهبری گردید. پرسشنامه بر اساس 24 سؤال برای 131 پاسخدهنده متخصص تنظیم شد. تحلیل مبتنی بر تصاویر، آزمونِ رگرسیون چند متغیره، فن افتراق معنایی و خروجی دادهها در نرمافزار «اس.پی.اس.اس»1 است. یافتهها نشان میدهد رابطه همبستگی متغیر فیلمهای سینمایی دهه هفتاد و متغیرهای وابسته جامعهشناختی این دهه برابر 806/0 شده است که نشان دهنده همبستگی مستقیم و قوی بین متغیر وابسته و مستقل وجود دارد. مطابق یافتهها، نتایج حاکی از آن است که اوضاع اجتماعی در این دهه به علت ورود طبقه متوسط جامعه به عرصههای اجتماعی و شهری، تأثیر بسیاری بر مسائلی همچون فرهنگ، سبک زندگی، اقتصاد و حتی کالبد شهری داشت.
Today, cinema, as a cultural and social element, can take us to the depths of the layers of our current social life. Cinema is a collective art that has the ability to display sociological components. Components that with the advent of modernity and the intensity of its features in the seventies, made the foundations of tradition to decline. Cinema is not open to the public and, like other arts, is encrypted in features and performed in sign language. One of the salient features of this decade is the arrival of modernity and consequently the war of tradition and modernity. In this way, the reduction of local identity, emotional rupture, lifestyle changes, and the creation of class and social divisions are a cornerstone of cultural change that manifests itself at the community level as a result of the onslaught of modernism and the disappearance of tradition. Accordingly, this study tries to explore the components of the seventies society by criticizing the two films Under the Skin of the City and Two Women and adapting it to its contemporary society. The research method was descriptive-analytical based on statistical analysis and guided by library studies, observation and questionnaire tools. The questionnaire was based on 24 questions for 131 expert respondents. Image-based analysis is a multivariate regression test, semantic differentiation technique, and data output in SPSS software. Findings show that the correlation between the variables of the movies of the seventies and the sociological dependent variables of this decade is equal to 0.806, which shows a direct and strong correlation between the dependent and independent variables. According to the findings, the results indicate that the social situation in this decade due to the entry of the middle class into social and urban areas, had a great impact on issues such as culture, lifestyle, economy and even the urban body.
ملخص الجهاز:
آنچه که درهمه این پژوهش هانمایان است ، اندیشمندان زیادی به نظریه بازتاب جامعه درسینماو تهران به عنوان پایتخت ایران (ازشروع قاجار)نقشی جامعه شناسی هنرپرداخته ان ؛اگرچه ،این نظریات در مهم وکلیدی درصدورروندنوسازی ومدرنیزاسیون در نوع نگاه تفاوت های بسیارزیادی باهم دارند.
بیان داشت که تحولات ومؤلفه های اجتماعی ذکرشده در اصلی مادراین جابراین است که سینمابه عنوان یکی این پژوهش ،قابلیت تعمیم به کل شهرهاوجامعه ایران ازمهم ترین ابزارهای جامعه شناختی ،توان معرفی و راداردوتنهاعلت اشاره به شهرتهران ،آن است که شناخت بهترشهروجامعه برای مخاطب رادرچارچوب بستروظرف مکانی این دوفیلم تهران میباشد.
همچنین جاروی ،٤از ازجنگ وبیکاری وموج مهاجرت ها،باحضوراین طیف نظریه پردازان جامعه شناسی سینما،معتقداست که بایک چندگانگی فرهنگی مواجه شدکه این خود سینمانهادی اجتماعی است ودرنتیجه بایستی به مقدمه ای برتقابل سنت ومدرنیته شد؛ازاین روتجزیه رابطه متقابل میان جامعه وسینما،یعنی شرایط جامعه شناختی جمعیت شهری نمایانگراین چندگانگی اجتماعی که سینمابه آن میپردازدیاآن رابازتاب است .
مطالعۀسینمابه عنوان یک عنصراجتماعی و نگاهی به فیلم های منتخب این دهه که دراین پژوهش فرهنگی ،ماراباعمق لایه های حیات اجتماعی تحلیل وتفسیرمیشوند،بادرنظرگرفتن جایگاه جامعه شناختی برای سینما،نمایانگرمسائل شهری و فیلم توان ارائه مجموعه ای به نام «زندگی اجتماعی »در اجتماعی رایج دردهۀهفتادوهم واکنش عمومی قالب تصاویررادارد.
نکتۀمهم آنکه تقابل سنت و است که به جای بازتاب زندگی شخصی یک خانواده یا مدرنیسم ،یکی ازمؤلفه های مهم جامعه شناسی محسوب کاراکتر(برخلاف هالیوود)به بازنمایی امراجتماعی در میگردد.