خلاصة:
زمینه: زنانگی اصطلاحی پیچیده است زیرا معرف پدیده واحدی نیست. برداشتهای گوناگون از زنانگی بسیار وابسته به پیشینه و دانش فرد از اعمال روزمرهای است که معنای زنانگی از طریق آنها فهمیده می‏شود. همچنین مفهوم زنانگی به مفهوم جنسیت نزدیک است که در تمامی جوامع یکی از سازههای اولیه شکلدهندۀ هویت و تجارب افراد است و اهمیت و نقش آن از جامعهای به جامعۀ دیگر تغییر میکند.
هدف: ازآنجاییکه تعریف زنانگی بسته به فرهنگ و استانداردهای هر کشور متفاوت است، لذا بررسی ادراک زنان کشورهای مختلف از این مفهوم میتواند جنبههای مختلف زنانگی را روشنتر سازد.
روش: در مطالعه حاضر با استفاده از روش فراترکیب کیفی نوبلیت و هار (1988)، مطالعات کیفی انجام شده پیرامون موضوع پژوهش در سه پایگاه اطلاعاتی Scopus، Sciencedirect و PubMed در بازههای زمانی 2000 تا 2020 با استفاده از راهبرد جستجوی دقیق مورد بررسی قرار گرفتند. در نتیجه این جستجو 377 مقاله بازیابی و بر اساس دستورالعمل پریزما و ملاکهای ورود و خروج، 19 مقاله برای ورود به پژوهش انتخاب شدند.
یافته ها: بر اساس پژوهشهای مورد بررسی، شش عامل مختلف در زمینه ادراک از زنانگی بدست آمد: عاملیت جنسی، مادرانگی، ظاهر و بدن، مراقبت کننده یا خود مراقبتی، استقلال و احترام، و عامل فرهنگی.
نتیجهگیری: شناسایی جنبه های مختلف زنانگی می تواند راهگشای پژوهشگران در تبیین و حل مسائل و دغدغههای مختلف زنان باشد.
Background: Femininity is a complicated term because it does not define a single phenomenon. Different perceptions of femininity are very dependent on onechr('39')s background and knowledge of everyday actions that the meaning of femininity understood by them. In addition, the concept of femininity is close to the concept of gender, which in all societies is one of the basic structures of human identity and experiences, and the importance and role of it varies from society to society.
Aims: Since the definition of femininity varies depending on the culture and standards of each country, examining the perception of women in different countries can clarify various aspects of femininity.
Methods: In the present study, using the qualitative metasynthetic method of Noblit and Hare (1988), qualitative studies related to the subject of research in three databases Scopus, Sciencedirect and PubMed in the period 2000 to 2020 were examined. The search retrieved 377 articles and based on PRISMA method and inclusion and exclusion criteria, 19 articles selected to enter the research .
Results: Six different factors were found in the perception of femininity: sexual agency, motherhood, appearance and body, caregiver or self-care, independence and respect, and cultural factor.
Conclusion: Identifying different aspects of femininity can help researchers to explain and solve various problems and concerns of women