خلاصة:
منابع انسانی به عنوان مهمترین دارایی نامشهود تنها در بستر استراتژى و انتظارى که از آنها براى کمك به سازمان
میرود، ارزش میآفریند. به بيان دیگر اقدامات منابع انسانی زمانی اثربخش هستند و میتوانند به عملكرد سازمان کمك کنند که با زمينه و استراتژى کسبوکار همراستایی داشته باشند. متغيرهای این تحقيق مشتمل بر استراتژی کسب و کار، استراتژی بازاریابی، سياستهای منابع انسانی برای عملكرد بازاریابی و عملكرد شرکت می باشد. تحقيق حاضر بر حسب هدف، از نوع کاربردی و از نظر شيوه اجرا)روش(، توصيفی- همبستگی و از نظر نوع داده ها، داده های کمی می باشد که از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کليه مدیران، معاونان، سرپرستان و کارشناسان شرکت پگاه هستند. تعداد کل جامعه آماری حدود ۴۲۱ نفر است برای تعيين تعداد حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد بنابراین ۲۰۱ نفر از مدیران، معاونان، سرپرستان و کارشناسان شرکت پگاه به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. روش نمونهگيری در این پژوهش نيز روش نمونهگيری تصادفی ساده بود. ابزار تحقيق در این پزوهش جهت جمع آوری داده ها، پرسشنامه محق ساخته می باشد که روایی آن از طریق آزمون
تحليل اکتشافی و تحليل عاملی و همجنين با استفاده از نظرات اساتيد راهنما و مشاور وخبرگان تایيد شده است. برای بررسی ۰ می / پایایی پرسشنامه نيز از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است و با توجه به اینكه آلفای بدست آمده برای پرسشنامه 9۲ باشد، پایایی پرسشنامه تایيد شده است . در این تحقيق از آزمون تحليل عاملی تایيدی و سپس از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. جهت تحليل داده های جمع آوری شده و بررسی فرضيات تحقيق از نرم افزار ليزرل استفاده شده است. نتایج این تحقيق نشان داد که متغيرهای استراتژی کسب و کار، استراتژی بازاریابی بر سياستهای منابع انسانی مربوط به عملكرد تاثيرگذار و همچنين متغير سياستهای منابع انسانی مربوط به عملكرد بر عملكرد شرکت تأثير گذار می باشد.