خلاصة:
یزدگردیکم (420-399م) با پرهیز از ایجاد فضای جنگ و ستیز میان ایران و روم و پایان دادن به آزار و اذیت اقلیت های -
نازردشتی همچون یهودیان و مسیحیان و حمایت از آنها، ناخشنودی موبدان، بزرگان و نجبا را برانگیخت. به همین دلیل در
سنت تاریخنگاری ساسانیان که بازتاب عقاید روحانیون زردشتی می باشد، یزدگرد چهره ای ستمگر و خشن دارد. از سوی دیگر د منابع مسیحی او را پادشاهی مهربان که هرگز علیه رومیان جنگ به راه نینداخت می دانند. و از آن مهمتر یزدگرد را شاهی مسیحی دوست و کنستانتین دیگر می خوانند. همچنین منابع یهودی از یزدگرد با نام کورش دیگر یاد میکنند. در این جستار کوشش خواهد شد که چهره ی یزدگرد از دیدگاه زردشتیان، مسیحیان و یهودیان مورد بررسی قرار گیرد.
The first Yazdgerd(399-420 ), by avoiding hostile relations between Iran and Rome and to cease from annoyance and nuisance policy against Jews and Christians , and also to protect them, caused to arouse Zoroastrian clergies’ dissatisfaction. For this reason in historian tradition of Sassanid period, which reflect Zoroastrian clergies’ opinions, the first Yazdgerd was introduced as a cruel and brutal man. On the other hand, Christian references recognized the first Yazdgerd as a gentle and pacific king that did not start a war against Romans, never. And more important than that they knew him as Christianity friend king, and called him another Constantine, as well. Jews resources reminisced the first Yazdgerd as another Cyrus the Great. This research will try to study the first Yazdgerd aspect from Zoroastrians, Christians and Jews viewpoints. Keywords: Sassanians , The first Yazdgerd, Zoroastrians, Christians in Iran, Jews in Iran, Eastern Roman empire , Arkadious