خلاصة:
براساس مفاهیم نظری گزارشگری مالی بخش عمومی ارائه شده توسط کمیته تدوین استانداردهای
حسابداری دولتی سازمان حسابرسی، نظام حسابداری بخش عمومی، مجموعهای متشکل از مفاهیم،
فرضیه ها، استانداردها، رویه ها و دستورالعملهای حسابداری به منظور شناسایی، اندازهگیری، ثبت، طبقه-
بندی، تلخیص و گزارشگری رویدادهای مالی واحدهای گزارشگر است. حسابداری تعهدی در بخش
عمومی به صورت عملی جهت لزوم دستیابی به بهای تمام شده خدمات مستلزم استفاده از مبنای
حسابداری تعهدی برابر مفاد تبصره 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در استفاده کنندگان از
بودجه عمومی است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی، از نظر نحوه جمعآوری داده به صورت کیفی
و ابزار جمع آوری داده از طریق طراحی و انتشار پرسشنامه بین 95 نفر از صاحبنظران و کارشناسان حرفهای
» آزمون دو جملهای « در حوزه حسابداری تعهدی در سال 1400 جمعآوری و با استفاده از دو آزمون آماری
مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که موانع و محدودیت- »T آزمون « و
های استقرار نظام حسابداری تعهدی شامل محدودیتهای قانون محاسبات عمومی کشور و سایر قوانین
بالادستی، چالشهای به کارگیری استانداردهای حسابداری بخش عمومی، مشکلات در خصوص دارایی-
های ثابت، مشکل در خصوص ملزومات، موجودی کالا، عدم ثبت برخی از رویدادهای مالی در سیستم
حسابداری تعهدی، نبود نیروی متخصص و با تجربه و رویکرد ساختاری در ساختار سازمانی بخش عمومی
هستند.
Based on the theoretical concepts of public sector financial reporting
presented by the State Accounting Standards Development Committee of the
Auditing Organization, the public sector accounting system, a set of
accounting concepts, hypotheses, standards, procedures and instructions to
identify, measure, record, class Classification, summarizing and reporting of
financial events of reporting units. Accrual accounting in the public sector in
practice, in order to achieve the cost of services, requires the use of accrual
accounting basis in accordance with the provisions of Note 26 of the Law
regulating part of the government's financial regulations in users of the public
budget. The present study is applied in terms of purpose, in terms of how to
collect data qualitatively and data collection tools by designing and
publishing a questionnaire among 95 experts in the field of accrual accounting
in 1400 and using two The statistical tests of "binomial test" and "T test" have
been analyzed. Findings indicate that the obstacles and limitations of the
establishment of accrual accounting system include the limitations of the
General Accounting Law and other upstream laws, challenges in applying
public sector accounting standards, problems with fixed assets, problems with
requirements, inventory Commodities are the non-recording of some
financial events in the accrual accounting system, the lack of specialized and
experienced personnel and the structural approach in the organizational
structure of the public sector.
ملخص الجهاز:
با مطالعه پيشينه پژوهش هاي انجام شده داخلي و خارجي ميتوان نتيجه گرفت که موانع اصلي عدم استقرار و اجراي نظام حسابداري تعهدي شامل : ١) عدم تشخيص و ارزش گذاري داراييها و بدهيها؛ ٢) عدم الزام براي به کارگيري سامانه هاي جديد جهت لينک دهي اطلاعات مالي؛ ٣) عدم اهتمام براي عملي ساختن تغييرهاي مورد نياز در مقررات قانوني؛ ٤) عدم وجود مديريت مؤثر و قوي پروژه گذار از سيستم نقدي به تعهدي؛ ٥) عدم وجود مديريت قوي منابع انساني و ظرفيت سازي و برنامه هاي مؤثر آموزشي؛ ٦) عدم هماهنگي استانداردهاي حسابداري بخش عمومي با قوانين و مقررات مالي و محاسباتي کشور؛ البته دستيابي به اين هدف نيازمند اصلاح برخي قوانين و مقررات کشور و اصلاح ساختار مالي بخش عمومي است ٧) عدم مشخص شدن مراکز هزينه در سازمان هستند.
همچنين در اين پژوهش براي شناسايي و جمع آوري اطلاعات در خصوص ابعاد موانع استقرار و اجراي حسابداري تعهدي در بخش عمومي از طريق طراحي و انتشار پرسشنامه جمع آوري شده بين ٩٥ نفر در سال ١٤٠٠ و با استفاده از دو آزمون آماري «آزمون دو جمله اي » و «آزمون T» مورد تحليل قرار گرفته است .
تعدادي از اين موانع شناسايي شده با نتايج پژوهش صابر (١٣٨٨) و کاظمي و همکاران (١٣٩١) و باباجاني و همکاران (١٣٩٢) که به نبود ظرفيت قوانين و مقررات مالي و محاسباتي ، نبود ظرفيت نيروي انساني لازم و نبود ظرفيت استاندارها و روش هاي حسابداري دولتي ، عدم وجود چارچوب نظري، عدم اجراي کامل بودجه ريزي عملياتي و عدم اجراي حسابرسي عملکرد اشاره کرده اند، هم راستا است .