خلاصة:
مناظره بخش مهمی از مبارزههای انتخاباتی است که قدمتی بیش از یک قرن دارد. ظهور انواع رسانهها در کشورهای غربی، مناظره را مهمتر نمود و پیوند ژرف میان «مناظرۀ انتخاباتی» و «رسانه» ایجاد کرد. بنابراین بسیاری از اندیشمندان حوزه سیاست و ارتباطات بر آن شدند برای تأثیرگذاری بیشتر این دسته از مناظرهها، اجزای یک مناظرۀ مطلوب را ترسیم نمایند. از جمله این الگوها، میتوان به الگوی سهوجهی مناظره اشاره نمود. این الگو از سه رکن «مردم»، «رسانه» و «نامزد انتخاباتی» شکل میگیرد. اهمیت این الگوی ساده در چگونگی تعامل این سه جزء است. این الگو گرچه بهخوبی به کارکرد این اجزا توجه دارد، اما بهدلیل تفاوت در خاستگاه فکری با آموزههای اسلامی ما هماهنگ نیست. بنابراین پژوهش حاضر از طریق مصاحبۀ هدفمند و نیمهساختار یافتۀ اجزای این الگوی کاربردی را از نگاه اسلامی بازتعریف میکند. بر پایۀ نتایج پژوهش، رکن «مردم» در نگاه اسلامی به جایگاه «خلق الله» ارتقاء مییابد و چنین تعریفی وظیفۀ رسانه را فراتر از «آگاهیبخشی صرف» در چارچوب «میانجی عادل» تعریف میکند. همچنین نامزدها را متعهد میسازد که «حقیقتگویی» را بر مبنای کسب رضایت الهی و روشن نمودن افکار مردم دنبال نموده و اصل تقدم اسرار افراد و جامعۀ اسلامی را بر منفعت خویش رعایت نمایند.
Electoral debates are one of the most important methods of propaganda in today’s world of politics. These debates, the starting point of which must be followed in rivals’ speeches to get ahead of each other, are more than a century old in Western countries such as the United States and France. This trend continued to gain strength with the help of print, radio, and television media, becoming a definite and undeniable part of the electoral system of many countries. Therefore, many thinkers in politics and communication decided to draw the components of a desirable debate to make this group of debates more effective and get better results from them. Among these models, we can mention the three-dimensional debate model, which includes three elements: people, media, and candidates. Although this model has features such as explaining the role, how to improve the performance and how the elements interact, it is nevertheless a model derived from the Western intellectual-political system, therefore, for a country like Iran that has other principles such as religion in its thinking and policy structure. He knows it is not desirable. For this reason, the present study provides a model for media-electoral debates by studying the Islamic characteristics of debate through documents and interviews with eleven experts. This model provides specific duties and rights for all three pillars by defining the people, the candidate, and the media.
ملخص الجهاز:
Review of the Three-dimensional Model of Electoral Debates - Media from an Islamic Perspective Mahboobeh Alimohammadi / PhD of Social Communication, Faculty of Communi cation Sciences Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
از اين رو، پيوند ميان رسانه و مناظره هاي انتخاباتي و تأثير آن بر مردم ، انديشمندان بسياري از جمله کاتلر،١ مارشمنت ،٢ نيومن ،٣ بيکن ٤ و بوکانان ٥ را بر آن داشت که براي ارايۀ شکل مطلوب تري از مناظرة انتخاباتي ، آن را مورد مطالعه قرار دهند.
با اين حال ، نکته آن جاست که تعريف کارکردها و نقش هاي اين الگو که بر انديشۀ دموکراسي استوار گرديده ، کاربرد آن را در کشورهايي چون کشور ما که مبتني بر آراء و انديشۀ اسلامي ، حوزة سياست و انتخابات را تعريف مي کند با تأمل روبرو مي سازد و اين پرسش را به ذهن متبادر مي کند که «الگوي سه وجهي از نگاه اسلامي چگونه بازتعريف مي شود؟» ازاين رو، عقلاني و منطقي است که هر سه رکن «مردم »، «رسانه » و «نامزد انتخاباتي » به عنوان ارکان برسازندة مناظره هاي انتخاباتي - رسانه اي از نگاه اسلامي بازنگري شده و نحوة تعامل هر يک از آن ها بر اساس چنين نگاهي تشريح گردد.
البته در نگاه اسلامي ، منظور از مسئوليت تنها تعهد در برابر تکاليف تعيين شده از سمت جامعه يا نهادهاي قانوني نيست و صرفا به آگاه کردن مردم خلاصه نمي شود؛ بلکه بنا بر هدف مناظره در اسلام ، يعني توجه به «حق و کرنش در برابر حقيقت » اين مسئوليت براي رسانه به گونه اي ديگر معنا مي شود و او را بيش از همه ، نزد خداوند پاسخ گو مي سازد.