خلاصة:
معماری همواره علاوه بر کالبدیک بنا روح خود را در عناصری چون تزیینات باز خوانی می کند خلاقیت معماران مهندسان
وطراحان به گونه ای بوده است که معماری اسلامی ایرانی را به صورت تزیینات برروی بناهایی همچون مساجد عمارتها
ومساکن باشکوه کاملاخلاقانه وبا هوش وابتکار بینظیر قرار داده انداین عناصرهرگز بدون مفهوم وبی معنی از کالید بنا نبوده
است وهمواره در برگیرنده مفاهیم معنوی اسلامی می با شد.درمقاله فوق ما به برر سی عنا صر وتزیینات بصری به کاررفته در
معماری ایران بخصوص مساجد وبناهای متبرکه ميپردازيم وبه بیان مفهوم این نمادهای تزیینی همچون
کا شیکاری,آجرکاری, گچکاری ....دسته زده ام که نتایج حا صل در اندی شه والای وپاک اسلامی است.که ريیشه دینی واعتقادی
ووحدت یگانگی داردکه این تکنیک های هنری .هم از لحاظ ظاهری هم از جنبه های معنوی ب, سیار زیبا ومن< صر بفرد جلوه می
نمایند.پژوهش های فوق از طریق مطالعات میدانی کتابخانه ایو از راه مطالعه تاریخی .تطبیقی ,تحلیلی انجام پذیرفته است تا به
بیان استفاده بهتر ازعناصر وتزیینات معماری ودرک بصری فضاهای شکل گرفته درآنها الگویی باشد برای معماری مدرن جهت
ایجا هویت درونی واجین شدن روح آنسان با معماری امروز.
Architecture, in addition to the body of a building, recreates its soul in elements such as
decorations. The creativity of the architects of engineers and designers has been such that the
Islamic-Iranian architecture has been decorated on buildings such as mosques, mansions and
majestic fully-creative buildings. With an unparalleled intelligence, these elements have never
been constructed without the meaning of the word and it always includes Islamic spiritual
concepts. In the above article, we study the elements and decorations used in Iranian
architecture, especially mosques and monuments and let's talk about the concept of these
decorative symbols such as tile, brickwork, gypsum ... Which is a bunch of results in the
supreme and pure Islamic thought. Which has a religious root and faith and unity of unity. These
artistic techniques, both in appearance and in appearance, are very beautiful and unique. The
above studies are carried out through field study of the library, and through a historical,
comparative, and analytical study. In terms of the better use of architectural elements and
visualization of the spaces formed therein, it is a model for modern architecture for the inward
identity of the spirit of mankind with today's architecture