خلاصة:
این پژوهش به بررسی گفتمان ها مابین کنشگران اجتماعی در قالب تولید و بازتولید فضای مفهومی مشخصی از جنسیت و روابط
اجتماعی ای که بر اساس آن شکل گرفته اند می پردازد .هدف از این مقاله بررسی بازنمائی این گفتمان ها در سینمای ایران می
باشد .روش کیفی تحلیل محتوا از آنجا که از معیارهای مشخص تری نسبت به دیگر روش های تحلیل متن در حوزه ی جامعه
شناسی برخوردار است مورد استفاده قرار گرفته است. انتخاب نمونه ها به روش انتخاب موارد تیپیک از میان فیلم های عامه
پسند دو دهه ی هفتاد و هشتاد سینمای ایران انجام گرفته و مجموع 14 فیلم مورد بررسی قرار گرفته اند.و نتایج پژوهش نشان
می دهد که گفتمان بر اساس جنسیت غالب بازنمائی شده در فیلم های مورد بررسی گفتمان بر ارزش های مردانه تاکید کرده
است این بازنمائی هم در موقعیت اقتصادی و اجتماعی و هم در بعد منزلت فرهنگی قابل توجه بوده است .
The purpose of this paper is to examine the discourse of gender in Iranian popular cinema.
The concept of gender in the discourse of love as a concept with high sensitivity for the
analysis emphasis is on paper. In this study, researchers examined 14 popular movie
characters that possess such an emphasis on sales at the box office and not being the author
and use of commercial cinema stars and follow the policies governing film production days
were in two decades of Iranian cinema in seventy and eighty.
The results of this study show that gender representation in popular cinema, the dominant
discourse on Iranian society to take advantage from special features in the form of popular
theater and comedy events in the narrative flow is represented. Masculinity discourse and
representation in most films about love in the same discursive space to the image
accordingly in economic, social and cultural situation.