خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی تلفیق آموزش های کنش های اجرایی به کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی، روش های تغییر رفتار به والدین و مهارت های ارتباطی به همسالان بر بهبود رابطه با والدین این کودکان بود. جامعه آماری پژوهش تمام پسران دارای علائم اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی 6 تا 9 سال شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 98-97 بود که از بین آنها به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی تعداد 30 دانشآموز که بر اساس پرسشنامه و مصاحبه بالینی، تشخیص اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی دریافت کردند، انتخاب شده و در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه تشخیصی اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی (سادوک و سادوک ، 2005) و مقیاس رابطه والد فرزندی فاین، مورلند و شوبل (1983) بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که تلفیق آموزش های کنش های اجرایی، روش های تغییر رفتار به والدین و مهارت های ارتباطی به همسالان، بر بهبود رابطه با والدین کودکان دارای اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی اثر معنی داری دارد. فراهم کردن بستر مناسب از طریق آموزش خانواده و همسالان و آموزش همزمان به کودکان به موثر بودن این تلفیق کمک کرده است. بر اساس نتایج این مطالعه پیشنهاد میشود در درمان کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی از روشهای چندوجهی با تاکید بر سطوح مختلف والدین و همسالان استفاده شود.
The aim of this study was to determine the combined effect of executive functions training to children with attention deficit /hyperactivity disorder, behavior change strategies to parents, and communication skills to peers on relationship with parents. the statistical population of the study was all boys with symptoms of Attention Deficit / Hyperactivity Disorder, 6 to 9 years old in Kermanshah in the academic year of 2019. that among them, 30 students who were diagnosed with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder based on a questionnaire and clinical interview were selected by random cluster sampling method and were divided into two groups of 15 people (experimental group and control group). the instruments used in this study were the Attention Deficit / Hyperactivity Disorder Diagnostic Questionnaire based on the information provided in the fourth edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (Sadock and Sadock, 2005) and Parent-child Relationship Scale (Fine, Moreland, and Schwebel, 1983). data were analyzed using analysis of covariance. the results showed that integrated multidisciplinary education improved relationship between parents and child with attention deficit / hyperactivity disorder. creating the right context through family and peer education and the simultaneous teaching of executive functions has contributed to the effectiveness of this integration. based on the results of this study, it is suggested that in the treatment of children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder, multifaceted methods be used with emphasis on different levels of parents and peers.
ملخص الجهاز:
تأثیر تلفیقی آموزش های کنش های اجرایی به کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی ، روش های تغییر رفتار به والدین و مهارت های ارتباطی به همسالان بر بهبود رابطه با والدین دانشجوی دکترای روان شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه / پگاه آزادی منش گیلان ، رشت ، ایران .
Rajeh, Amanullah, Shivakumar & Cole 6.
McLuckie, Landers, Rowbotham, Landine, Schwartz.
Prins, Brink, Dovis, Ponsioen, Geurts, De Vries & Van Der Oord 4.
Postorino, Sharp, McCracken, Bears, Burrell, Evans & Scahill 2.
Loren, Vaughn, Langberg, Cyran, Proano-Raps, Smolyans & Epstein 3.
Anastopoulos, Guevremont, Shelton & DuPaul 5.
Chronis, Chacko, Fabiano, Wymbs, & Pelham 6.
Charach, Carson, Fox, Ali, Beckett & Lim 8.
Erskine, Norman, Ferrari, Chan, Copeland, Whiteford & Scott 3.
Barkley, Murphy, O'connell, Anderson & Connor 5.
Storebo, Skoog, Rasmussen, Winkel, Gluud, Pedersen & Simonsen 6.
Batson, Elliott, Lam & Seimears 7.
Kofler, Sarver, Harmon, Moltisanti, Aduen, Soto, & Ferretti تشخیصی و آماری اختلال های روانی (سادوک و سادوک، ٢٠٠٥) ساخته شده است ، اجرا شد و افرادی که بر اساس پرسشنامه تشخیص اختلال بیش فعالی و نارسایی توجه نشانه های اختلال را داشتند مشخص شدند، سپس از والدین (پدر و مادر هم زمان ) کودکان انتخاب شده جهت توضیح فرآیند، گرفتن رضایت نامه و موافقت برای شرکت در جلسات دعوت به عمل آمد و از بین والدینی که موافق جلسات فرزندشان و همچنین حضور خودشان در جلسات بودند به صورت تصادفی ٣٠ خانواده برای شرکت در پژوهش ، انتخاب شدند.