خلاصة:
تحقیق حاضر به دور از چیستی محاربه، به بررسی چهار مجازات محارب یعنی قتل، صلب، قطع و نفی میپردازد. در چگونگی انتخاب یکی از مجازاتها با استناد به قرآن، روایات، عقل و مذاق شریعت، برخی ترتیب و برخی تخییر قاضی در انتخاب هریک از مجازاتها را پذیرفتهاند. در شیوۀ اجرای هریک از مجازاتها با سؤالات و ابهاماتی در شیوۀ اجرای حد به صیغۀ تفعیل، امکان زنده شدن پس از اجرای حد و ارائۀ راهکار پیشگیری، حقاللهی یا حقالناسی بودن اجرای حد و نتایج آن، شیوۀ اجرای صلب و نفی، اجرای قطع در فقدان عضو، تطبیق انتخاب شیوۀ اجرای تخییر با مفهوم حد، امکان بیحسی حین اجرای حد، تعلق عضو قطعشده بهعنوان مجازات به جامعه یا محارب مواجهیم. این نوشتار براساس مطالعۀ کتابها و اسناد بهصورت کتابخانهای به بررسی راهحل رفع تعارض میان دو دسته ادلۀ تخییری و ترتیبی بودن اجرای مجازات و رفع استبعاد عقلی با ارائۀ شیوۀ جامع منتخب اجرایی پرداخته و در خلال بررسی شیوۀ اجرای هریک از مجازاتها به ابهامات و فروعات موجود پاسخ داده و پیشنهادهای تقنینی برای درج در اصلاحات آتی قانون مجازات ارائه داده است.
Regardless of what the nature of muharabah is, this study examines four punishments for a muharab, i.e. execution, crucifixion, cutting off, and exile. As for the method of choosing one of the punishments, based on Qur’anic verses, Islamic narrations, logic, and the demands of Islamic law (Shari'ah) some have acknowledged the grades and some have acknowledged the alternatives for a judge to choose one of the punishments. For carrying out each and every one of the sentences, we face questions and ambiguities regarding how punishment is carried out with Arabic language pattern “taf'il”, the possibility of surviving after the punishment is carried out and suggestions about preventing that, whether carrying out punishment is the right of God or the right of people and what the consequences are, how to crucify or exile, cutting off when the organ is absent, the way that choosing how to carry out an alternative punishment is matched with the concept of fixed punishments prescribed by Allah, the possibility of anesthetizing for executing a fixed punishment, and whether the cut organ is a punishment for the community or the muharab. Using a library method of research, this paper examines the solution for removing the conflict between two groups of arguments for having the option to execute alternative punishments or graded punishments and for solving the problem of logical improbability by proposing a comprehensive method of executive judgment. While examining how every one of the punishments is executed, the existing ambiguities and subsidiary issues are responded and some legislative suggestions to be included in the coming reforms of the penal code are made.
ملخص الجهاز:
زنده شدن محارب پس از اجراي مجازات اگر پس از اجراي مجازات قتل ، محـارب زنـده شـود، حکـم مسـئله چيسـت ؟ برخـي در خصوص زنده شدن فرد بعد از اعدام و قبل از دفـن ، قائـل بـه اجـراي مجـدد حکـم قتـل هستند، چراکه قتل محقق نشده و در اين مورد تفاوتي ميان حدود و قصـاص قائـل نيسـت (گنجينۀ استفتائات فقهي ، مؤسسۀ آموزشي و پژوهشي قضا قم ، کـد سـؤال ١٥).
در سؤالي (گنجينۀ استفتائات فقهي ، مؤسسۀ آموزشي و پژوهشي قضـا قـم ، کـد سـؤال ٦ و ٦٠٣) کـه از فقهـاي معاصر و ادارة حقوقي قوة قضاييه در مورد اجـراي حـد صـلب بـر محـارب و اسـتفاده از داروها و غذاهاي مقاوم کنندة قبل از اجراي حکم شده ، ادارة حقوقي در پاسخ بـه اسـتعلام ، عدم بيان قانون مجازات نسبت به اين حکم را بيان کرده است .
شيوة اجراي قطع مرحوم فاضل هندي (اصفهاني، ١٤١٦ق ، ج ١٠: ٦٤٣) مقرر داشته اند: ابتدا دست راست قطع مي شود، از آنجايي که دست راست نقش مـؤثرتري در محاربـه دارد و آغاز مي شود به آنچه خداوند به آن آغاز کرده (اشاره به ايـديهم در آيـۀ شـريفه کـه مقدم بر ارجلهم آمده )، سپس رگ هاي بريده داغ مي شود (تا خون بند بيايد)، البته اگر قصد کشتن محارب نشده باشد، سپس پاي چپ قطع و رگ هـاي آن داغ مـي شـود و داغ کـردن رگ ها واجب نيست ، همان طورکه در سرقت واجب نيست .