خلاصة:
در عصر صنعت که بسیاری از مردم در سازمانهای تولیدی و مشاغل خدماتی مشغول به خدمت هستند، روابط سازمانی به گونهای
است که ازبین بردن جنبه های اخلاقی و انسانی در محل کار باعث بیگانگی از کار شده است. احساس نارضایتی و عدم علاقه به کار
در محیط های کاری ازسوی کارکنان از مصادیق مهم و قابل مشاهده در اجتماعات شغلی میباشد و سازمانها هنگامی می توانند
نقش خود را به خوبی ایفا کنند که دارای نیروی فعال، سازنده، توانمند، خلاق و مؤثر باشند؛ اما احساس بیگانگی از کار مانعی
اساسی برای پویایی افراد و به تبع آن سازمان و کل جامعه است که در درازمدت، خسارتهای جبران ناپذیری را بر پیکرۀ جامعه وارد
می کند. هدف اصلی تحقیق، بررسی تاثیر عدالت ادراک شده بر دلبستگی شغلی و تعهد حرفه ای معلمان شهر یزد می باشد. روش
اجرای این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه ی گرد اوری اطلاعات توصیفی – پیمایشی است. در این تحقیق جامعه
آماری شامل، معلمان مقطع دبستان در ناحیه 2 شهر یزد به تعداد 250 نفر می باشد. با استفاده ازفرمول کوکران و بصورت تصادفی
تعداد 252 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق در راستای روش میدانی و کسب اطلاعات مورد تحقیق از ابزار
پرسشنامه استفاده شده است. با توجه به عنوان موضوع تحقیق و فرضیه های مطرح شده از 3 پرسشنامه استفاده شده است.
نخست پرسشنامه عدالت ادراک شده از نیهوف و مورمن( 1993 )، پرسشنامه دلبستگی شغلی از کانونگو( 1982) و در نهایت
پرسشنامه تعهد حرفه ای از کلایکمن و همنینگ( 2000 ) می باشد. جهت بررسی آزمون فرضیه ها و تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از روش مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرم افزار( PLS 2) استفاده شده است. نتایج این تحقیق حاکی از آن می باشد؛
عدالت ادراک شده تاثیر معنی داری بر دلبستگی شغلی و تعهد حرفه ای معلمان مقطع دبستان در شهر یزد داشته است. همچنین عدالت رویه ای و توزیعی بر میزان دلبستگی شغلی معلمان تاثیری نداشتند وهرکدام از ابعاد عدالت رویه ای، عدالت توزیعی و عدالت تعاملی تاثیر بسزایی بر میزان تعهد حرفه ای معلمان مقطع دبستان در شهر یزد داشته اند.