خلاصة:
حکمت اشراق سهروردی با دربرداشتن مفاهیم ایرانی-اسلامی، میتواند مبنایی برای بررسی مباحث حکمی
در هنرهای سنتی باشد. شأن وجودشناختی و حیث معرفتی زیبایی به مثابه یک مفهوم و امر زیبا به عنوان
وجه تحققی آن، زمینه های تأملات زیباشناختی در این باب را فراهم آورده است. به رغم گسست های تاریخی
و نفوذ فرهنگ های بیگانه، تحولات نگارگری و موسیقی سنتی ایران از پیوستگی و تداوم نسبی برخوردار
بوده است و وجوه اشتراکات صوری و مضمونی فراوانی در آثار دوره های مختلف، خصوصا سال های بعد از
انقلاب اسلامی با ظهور آهنگسازانی چون حسین علیزاده مشاهده میشود . هدف از انجام این تحقیق، پاسخ
به این پرسش بود که مؤلفه های زیباییشناسی حکمت اشراق چیستند و چگونه در آلبوم موسیقی نینوا
نمود پیدا کرده اند؟ روش انجام این تحقیق از منظر هدف، کاربردی-نظری و از منظر شیوه انجام، توصیفی-
تحلیلی با رویکرد تطبیقی بود. اطلاعات نیز به شیوه کتابخانهای بهدست آمد. نتایج نشان میدهد مفاهیم
حکمت اشراق که بهعنوان محتوا در موسیقی ایرانی نمود یافته و آلبوم موسیقی نینوا در جایگاه صورت،
مظهر مفاهیم حکمت اشراق است. به طوریکه این مفاهیم، دلیل بر چرایی شکلگیری ساختار و مصادیق
در خلق آثار موسیقی سنتی هستند و به عبارتی زبان گویای این مفاهیم میگردند.