خلاصة:
هدف: این مقاله در صدد بود تا تأثیر روش نیازمحور بر تربیت اخلاق دانشاندوزی دانشجومعلمان دختر پردیس بنتالهدی صدر دانشگاه فرهنگیان استان گیلان را در نیمسال دوم تحصیلی 98-1397 بررسی کند. روش: این پژوهش بر اساس شیوۀ شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه اجرا شد. یافتهها: بیشتر توانمندیهای انسان به دانایی برمیگردد و دانایی جز با دانشاندوزی به دست نمیآید. شخصیت آدمی در پرتو کسب دانش و معرفت، در تمامی ساحتهای وجودی، به رشد و تکامل میرسد. به همین دلیل، جامعههایی که علوم و معارفشان در رشتهها و زمینههای مورد نیاز رشد نکرده باشد، نمیتوانند به شکوفایی برسند. در زمان حاضر اخلاق به عنوان یکی از ضروریات جامعۀ دانشگاهی کشور محسوب میشود و تقویت و رشد اخلاق دانشاندوزی با توجه به تأثیر آن بر رفتار علمی ما در مراحل تحصیل، تدریس، تحقیق و خدمات علمی، از الزامات کشور به شمار میرود. نتیجهگیری: روش تدریس نیازمحور بر تقویت و پیشرفت اخلاق دانشاندوزی دانشجومعلمان مؤثر بود.
Objectives:This article sought to examine the influence of the need-based approach on educating the student ethics of female teachers of Bint Al-Huda Sadr campus of Farhangian University of Guilan in the second semester 2018-2019. Method: This research was conducted based on a quasi-experimental method with a pre-test and post-test design with a control group. Results: Most human abilities go back to Wisdom and Wisdom is not obtained except by acquiring knowledge. Human personality grows and evolves in all areas of existence in the light of acquiring knowledge and cognition. For this reason, Communities whose science and education have not developed in the required disciplines and fields cannot flourish. At present, ethics is considered as one of the necessities of the country's academic community and strengthening and growing the ethics of acquiring knowledge due to its impact on our scientific behavior in the stages of education, teaching, research and scientific services, is one of the requirements of the country. Conclusion: The need-based teaching method was effective on strengthening and developing the student- teacher’s ethics.