خلاصة:
برای مدیران بازاریابی شرکتها چالش همیشگی ایجاد ایده هایی نوآورانه برای ایجاد یک تجربه عالی و رضایت بخش برای مشتریان است که بتواند باعث افزایش حضور و وفاداری سال به سال آنها شود. این پژوهش که توصیفی-پیمایشی با ماهیت کاربردی و از لحاظ زمانی مقطعی می باشد به منظور«بررسی تاثیر برند سازی از طریق حواس پنج گانه بر وفاداری مشتریان )مورد کاوی: مشتریان نوشیدنی دلستر در تهران)»انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مشتریان نوشیدنی دلستر در سطح شهر تهران است که تعداد 384 نفر با استفاده از جدول کرجسی_مورگان به عنوان نمونه آماری به روش تصادفی در دسترس انتخاب شد. ابزار اندازه گیری تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بود که مورد استفاده قرار گرفت.
برای اندازه گیری روایی پرسشنامه ها از روش محتوایی و برای تعیین پایایی آن آلفای کرونباخ محاسبه گردید که مقدار آن برابر 0/815 برآورد گردید. برای بررسی فرضیات از روش معادلات ساختاری در نرم افزار Amos23 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد ادراک مشتری از عناصر حسی بر رضایت و تجربه مشتری از محصولات نوشیدنی به طور معنی دار تاثیر دارد.
همچنین رضایت و تجربه مشتری بر ایجاد وفاداری به برند تاثیر معنی دار دارد ولی ادراک مشتری بر وفاداری به برند تاثیری ندارد و بنابراین میانجی گری تجربه و رضایت مشتری نیز در این رابطه معنی دار نمی باشد. در پایان پیشنهاداتی برای بهبود این روابط ارائه گردید.