خلاصة:
در ﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ، ﮐﺎرﮐﻨﺎن در ﺟﺴﺖ و ﺟﻮي ﭼﯿﺰي ﻓﺮاﺗﺮ از ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺎﻟﯽ در ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺗﺠﺎرﺗﯽ ﮐﻪ ﮐﺎر آنﻫﺎ را ﺑﺎ ﻫﺪف و ﻣﻌﻨﺎدار ﻣﯽﺳﺎزد. ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر، ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﻌﻨﻮﯾﺖ در ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎر در داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎي ﻣﻌﻨﻮﯾﺖ در ﺳﺎزﻣﺎن اﻧﺠﺎم ﭘﺬﯾﺮﻓﺖ. روش ﮔﺮدآوري دادهﻫﺎي ﭘﮋوﻫﺶ، ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ و ﺟﺎﻣﻌﻪي آﻣﺎري آن را 150 ﻧﻔﺮ از ﮐﺎرﮐﻨﺎن داﻧﺸﮕﺎه وﻟﯽﻋﺼﺮ )ﻋﺞ( رﻓﺴﻨﺠﺎن ﺗﺸﮑﯿﻞ دادﻧﺪ. ﻃﺒﻖ ﺟﺪول ﻣﻮرﮔﺎن، ﻧﻤﻮﻧﻪاي ﺑﻪ ﺣﺠﻢ 108 ﻧﻔﺮ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪ و دادهﻫﺎي ﺟﻤﻊ آوري ﺷﺪه ﺑﺮاي ﺗﺤﻠﯿﻞ آﻣﺎري ﺑﻪ ﻧﺮم اﻓﺰار21 SPSS و Amos23 ﺳﭙﺮده ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﮐﯽ از وﺟﻮد ﭘﻨﺞ ﻣﺆﻟﻔﻪي اﺻﻠﯽ ﻣﻌﻨﻮﯾﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻧﺎمﻫﺎي ﺗﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﯾﮏ اﺟﺘﻤﺎع، ﻣﻌﻨﺎي ﮐﺎر، زﻧﺪﮔﯽ ﻣﻌﻨﻮي، اﺟﺘﻤﺎع واﺣﺪ ﮐﺎري، واﺣﺪ ﮐﺎري و ﮐﺎر ﻣﻌﻨﺎدار ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ ﻣﻘﺪار ﻣﻌﻨﯽداري 5 ﻓﺮﺿﯿﻪي ﺑﯿﺎن ﺷﺪه در ﭘﮋوﻫﺶ، از ﻣﻘﺪار ﺧﻄﺎ ﮐﻤﺘﺮ اﺳﺖ و ﺣﺪ ﭘﺎﯾﯿﻦ و ﺑﺎﻻ ﻫﺮ دو ﻣﺜﺒﺖ ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻣﯽﺗﻮان ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ ﻣﯿﺎن اﺑﻌﺎد ﻣﻌﻨﻮﯾﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺟﺰء اﺟﺘﻤﺎع واﺣﺪ ﮐﺎري، راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﯽداري وﺟﻮد دارد و ﺗﻤﺎم ﻓﺮﺿﯿﺎت ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﻪ ﺟﺰ ﻓﺮﺿﯿﻪ 5، ﺑﺮﻗﺮار اﺳﺖ.