خلاصة:
1- زﻣﯿﻨـــﻪ: ﺗﻮﺳـــﻌﻪ ﺣﺮﻓـــﻪ ای ﻣﻌﻠﻤـــﺎن ﺿـــﺮوری اﺳـــﺖ ﭼﺮاﮐـــﻪ ﺑﺎﻋـــﺚ ارﺗﻘﺎﮐﯿﻔﯿـــﺖ داﻧـــﺶ وﻣﻬـــﺎرت ﻣﻌﻠﻤـــﺎن ﺷـــﺪه وﺑﺮﮐﯿﻔﯿــﺖ ﯾــﺎدﮔﯿﺮی داﻧــﺶ آﻣــﻮزان ﻧﯿــﺰ ﺗﺎﺛﯿﺮﻣﺴــﺘﻘﯿﻢ دارد. درﻃــﯽ اﯾــﻦ ﻓﺮاﯾﻨــﺪ ﻣﻌﻠــﻢ درﯾﺎﻓــﺖ ﮐﻨﻨــﺪه اﺳــﺖ، اﻣــﺎ ﺑﻬــﺮه وران ﻧﻬــﺎﯾﯽ داﻧــﺶ آﻣــﻮزان ﻫﺴــﺘﻨﺪ. ﺗﻮﺳــﻌﻪ ﺣﺮﻓــﻪ ای ﻓﻘــﻂ ازﻃﺮﯾــﻖ ﺑﺮﮔــﺰاری دوره ﻫــﺎی ﺧــﺎص وﮐﻠــﯽ، ﭼــﻪ ﺑﺴــﺎ ﺧﺴـــﺘﻪ ﮐﻨﻨـــﺪه، ﺑــﻪ ﻣﻨﺼـــﻪ ﻇﻬﻮرﻧﺨﻮاﻫﺪرﺳـــﯿﺪ اﺻـــﻼح آﻣﻮزﺷــﯽ زﻣـــﺎﻧﯽ رخ ﻣـــﯽ دﻫــﺪ ﮐـــﻪ ﻣﻌﻠﻤـــﺎن ﺑـــﺎﮔﺮه زدن ﺗﺠــﺎرب ﺑــﻪ ﻧﻈــﺮات ﻋﻠﻤــﯽ درﻗﺎﻟــﺐ داﻧــﺶ ﮐــﺎرﺑﺮدی ﺑــﻪ دﻧﺒــﺎل ﯾــﺎﻓﺘﻦ راه ﺣــﻞ ﻣﻨﺎﺳــﺐ واراﯾــﻪ ﺷــﯿﻮه ﻫــﺎی ﺗــﺪرﯾس ﭘﻮﯾﺎ درﺣﺮﻓﻪ ﺧﻮدﺑﺎﺷﻨﺪ. 2-ﻣــــﻮادوروش ﻣﻄﺎﻟﻌــــﻪ: دراﯾــــﻦ ﺗﺤﻘﯿــــﻖ اروش ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧــــﻪ ای ﺷــــﺪه اﺳــــﺖ. ﺑــــﻪ ﻫﻤــــﯿﻦ ﻣﻨﻈﻮرازﻣﻨــــﺎﺑﻊ ﭼــــﺎﭘﯽ ودﯾﺠﯿﺘﺎﻟﯽ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﺘﺎب، ﻣﻘﺎﻟﻪ، ﭘﺎﯾﺎن ﻧﺎﻣﻪ وﺗﺤﻘﯿﻘﺎت دﯾﮕﺮان اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. 3- ﯾﺎﻓﺘـــﻪ ﻫـــﺎ وﻧﺘـــﺎﯾﺞ: درﺗﻮﺳـــﻌﻪ ﺣﺮﻓـــﻪ ای اﻧﺘﻈـــﺎراﯾﻦ اﺳـــﺖ ﮐـــﻪ ﻣﻌﻠﻤـــﺎن ﺑﺘﻮاﻧﻨـــﺪ داﻧـــﺶ ﮐﺴـــﺐ ﺷـــﺪه را ﺑﮑﺎرﺑﻨﺪﻧــــﺪﺗﺎدرﺣﻮزه ﺗﺨﺼﺼــــﯽ ﺣــــﺪاﮐﺜﺮﺑﻬﺮه وری راداﺷــــﺘﻪ ﺑﺎﺷــــﻨﺪ. ﺗﺤﻘﯿﻘــــﺎت ﻧﺸــــﺎن داد ﮐــــﻪ ﺑﺎﯾﺴــــﺘﯽ ﻫﻨﮕــــﺎم اﺟــﺮای ﺑﺮﻧﺎﻣــﻪ ﻫــﺎی آﻣــﻮزش ﺿــﻤﻦ ﺧــﺪﻣﺖ ﻓﺮﻫﻨﮕﯿــﺎن ﺑــﻪ ﻋﻨــﻮان راﻫﮑــﺎری ﺑــﺮای ﺗﻮﺳــﻌﻪ ﺣﺮﻓــﻪ ای ﺑــﻪ راﻫﮑﺎرﻫــﺎی زﯾــﺮ ﺗﻮﺟــﻪ ﺷــﻮد. 1- ﺗﻌﯿــﯿﻦ ﺧﻮاﺳــﺘﻪ ﻫــﺎی ﻣﺸــﺘﺮک، ﻧﯿﺎزﺳــﻨﺠﯽ، ﮔــﺮوه ﺑﻨــﺪی اﻓــﺮاد ﺑﺮﻣﺒﻨــﺎی ﻧﯿﺎزﻫــﺎی ﮐــﻪ ﻣﻮﻟﻔــﻪ ﻣﺸـــﺘﺮک دارﻧـــﺪ، 2- اﺳـــﺘﻔﺎده ازروﺷـــﻬﺎی ﻣﺨﺘﻠـــﻒ درﺑﺮﮔـــﺰاری ﮐﻼﺳـــﻬﺎ 3- اﺳـــﺘﻤﺮاردرﺑﺮﮔﺰاری ﮐﺎرﮔـــﺎه ﻫـــﺎ 4- اﺳـــﺘﻔﺎده از آﻣﻮزﺷـــﻬﺎی ﻣﺠـــﺎزی ﺟﻬـــﺖ ﺻـــﺮﻓﻪ ﺟـــﻮﯾﯽ در وﻗـــﺖ وﻫﺰﯾﻨـــﻪ. ﻣﻮﻓﻘﯿـــﺖ ﻣﻌﻠﻤـــﺎن درﺻـــﻮرﺗﯽ اﻓـــﺰاﯾﺶ ﭘﯿــﺪاﻣﯽ ﮐﻨــﺪ ﮐــﻪ ﺗﺸــﮑﯿﻞ ﺗــﯿﻢ ﻫــﺎی ﭘﮋوﻫﺸــﯽ، ﺗــﺪرﯾﺲ ﮔﺮوﻫــﯽ وﻋﻤﻠــﯽ وﻃﺮاﺣــﯽ ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﻬــﺎی ﯾــﺎدﮔﯿﺮی در ﻣــﺘﻦ
ﮐﺎرروزاﻧـــــــــﻪ وﻣﺴـــــــــﺘﻤﺮﻣﻌﻠﻤﺎن ﺑﺎﺣﻤﺎﯾـــــــــﺖ ﻣﺪرﺳـــــــــﻪ وﻫﻤﮑـــــــــﺎران وﺟﻮدداﺷـــــــــﺘﻪ ﺑﺎﺷـــــــــﺪ