خلاصة:
همهگیرشدن اینترنت و قابلیت دسترسی آن در خانهها، موجب ورود بیش از پیش زنان خانهدار به دنیای مجازی شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر شبکههایاجتماعی بر نحوة گذران اوقاتفراغت زنانخانه-دار24تا 45 سال شهر قم انجام شده است. جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در نمونهای 400 نفره از زنان مراجعه کننده به سالنهای آرایشی، مراکز خرید و باشگاهها صورت گرفته است. آزمون های آماری مورد استفاده آزمون تی، ضریب همبستگی پیرسون، معادله رگرسیون در نرم افزار SPSS و AMOS برای مدلسازی معادلات ساختاری است. سطح معناداری 000/ 0 در آزمون تی برای مجموع متغیرهای مورد بررسی شاهدی بر استفاده زنان خانه دار شهر قم از فضای مجازی است. نتایج حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری بیشترین نوع استفاده از فضای مجازی را با بار عاملی 92/ 0 برای فروش محصولات خانگی مشخص کرده است. بار عاملی 60/ 0 برای دوست یابی و بار عاملی 34/ 0 برای کسب آگاهی این دو شاخص را در رتبه های دوم و سوم بالاترین نوع استفاده از فضای مجازی قرار داده است. در معادلهی رگرسیون متغیر مصرف-گرایی، مدگرایی، مدیریت بدن، ایجادروابط، توانسته متغیر اوقاتفراغت را پیشبینی کند. باتوجه به مقدار بتا، مدیریت بدن با مقدار477/ 0 بیشترین میزان قدرت پیشبینی را در معادله داشته است.
The virtual space of social networks as a modern arena for entertainment could be a new frontier in shaping people's values and identity ahead. The pervasiveness of the Internet and the availability in the houses, caused new guests arrive to this world whic link the real world more than ever to his virtual rival T.his powerful and new guests are "housewives".The method sample survey of women 24 to 45 years of Qom, was elected KhanhDar. S•hmyhAy sampling and collected data from questionnaires the researcher was used. Pearson's test between the variables in this study variables MsrfGrayy, fashion, body management, build relationships, leisure TvansthAnd variable predicted the greatest impact on DashthAnd. Among the variables included in the regression variable Marlh MsrfGrayy, fashion, body management, build relationships, variable able to predict the time and stay in the equation and variable information, revenue is removed from the equation. According to the management body with the Beta 477/0 has the highest predictive power of the equation. Due to the use of different social networks so that women KhanhDar the foregoing, the devoted most of his spare time to this location.
ملخص الجهاز:
با عنایت به موارد ذکر شده، هدف اصلی این مطالعه بررسی تأثیر شبکه های اجتماعی بر نحوه گذران اوقات فراغت زنان خانه دار شهر قم می باشد.
مقاله حاضر رویکردی متفاوت اتخاذ کرده و اوقات فراغت زنان را از بعد دیگری مورد سنجش قرار داده و آن میزان استفاده از فضای مجازی بخصوص شبکه های اجتماعی و تأثیرگذاری از آن در اوقات فراغت است.
در مدل مورد بررسی نقش و اثر شبکه های اجتماعی بر گذران اوقات فراغت زنان خانه دار قم مورد بررسی قرار گرفته است.
توزیع فراوانی اثر گذاری عضویت در شبکه های مجازی بر نگرش افراد (به تصویر صفحه رجوع شود) بررسی انواع الگوهای گذران اوقات فراغت در بین گروه مورد بررسی با استفاده از آزمون تی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
نتایج بررسی ارتباط بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی در اوقات فراغت و مصرف گرایی با وجود سطح معناداری کمتر از ۰/۰۵ و ضریب همبستگی ۰/۲۹۸ شدت همبستگی را همبستگی ضعیف ارزیابی نموده است.
در همین راستا هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر شبکه های اجتماعی بر نحوه گذران اوقات فراغت زنان خانه دار ۲۴تا ۴۵ سال شهر قم است.
چنانچه می توان گفت امروزه بستر مناسبی برای کسب درآمد از طریق شبکه های اجتماعی فراهم شده است و زنان خانه دار شهر قم نیز از این پدیده بهره برده اند و قسمت عمده ای از اوقات فراغت ایشان به فروش و بازاریابی محصولات خانگی خویش از طریق فضای مجازی اختصاص یافته است.