خلاصة:
زمینه و هدف: صفت واژه ای است که موصوف خود را مقید میکند و توضیحی درباره آن میدهد. شاعران برای بیان عمیقترین احساسات خود از ابزاری قدرتمند به نام صفت بهره میگیرند. در آثار ادبی، بویژه شعر، صفات بیش از آنکه از حیث دستوری اهمیت داشته باشند، در بلاغت آن نقش داشته و نکات پوشیدۀ ذهنی نویسندگان را آشکار میکنند. صفات بیانی در غزلیات عطار ارزش بلاغی، زیباشناسی و سبکشناسی بسیاری دارند که هم از نظر محتوایی و انسجام متن و هم از نظر تعیین سبک غزلیات حائز اهمیت هستند.
روش مطالعه: پژوهش پیش رو مطالعه ای نظری است که به شیوه توصیفی - تحلیلی به بررسی توصیفی این ابهامات، تحلیل کارکردهای هنری ـ زیباییشناسی، و پیجویی تناسب بین این کارکردها و سبک شخصی عطار پرداخته است. بدین منظور صفات بیانی 400 غزل نخست از غزلیات وی، براساس کارکردهای بلاغی سبکشناسی مورد مطالعه قرار گرفته شده است.
یافته ها: غزلیات عطار از جمله آثار فاخر ادبی است که در آنها ترکیبات وصفی در عین سادگی، ابهاماتی رمزگونه دارند که درک آنها را مشکل میسازد. در این پژوهش نمودهایی از کاربردهای زیباییشناسی صفت در شعر مانند صفت تسویه، صفت مفروق و غیره بدست آمده که تاکنون در آثار ادبی و پژوهشهای دستوری ـ بلاغی صفت بدان اشاره نشده و شایستۀ تامل است.
نتیجه گیری: سبک غزلیات عطار در کاربرد هنری صفات، سبکی بینابین از درونه و برونه زبان است و بارزترین کاربرد بلاغی آن در ایجاد جلوههای موسیقایی است. مجازها همچنین در این غزلیات، نقش اساسی در انسجام محور طولی دارند؛ بگونه ای که دریافت درست مفهوم در گرو دریافت درست از مجازها است.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: An adjective is a word that binds noun to itself and explains about it. Poets use a powerful tool called adjective to express their deepest feelings. In literary works, especially poetryو The adjectives appear in rhetoric rather than in grammar, and reveal the hidden points of the writers mental. Expressive adjectives in Attar's lyric poems have many rhetorical, aesthetic and stylistic values that are important both in terms of content and coherence of the text and in terms of determining the style of lyric poems.
METHODOLOGY: The present research is a theoretical study that has studied these ambiguities in a library manner, analyzing artistic-aesthetic functions, find out a proportional relationship between these functions and Attar's personal style.
For this purpose, the expressive adjective of the first 400 his lyric poems have been studied based on the rhetorical functions of stylistics.
FINDINGS: The Attar's lyric poetry is one of the most glorious literary works in which descriptive compositions, while simple, have cryptic ambiguities that make them difficult to understand. In this research, have been found some manifestations of the aesthetic applications of adjectives in poetry, such as the equivalent adjective, the distinctive adjective, and so on, which have not been mentioned in literature works and grammatical-rhetorical researches of adjectives and worth considering.
CONCLUSION: The results show that the Attar's style lyrics in artistic application of adjectives, has been an intermediate style between a content and expression styles of the language and it has the most obvious rhetorical application to creation musical effects. Also the allegories in these lyric poems have an essential role in the coherence of the longitudinal axis; In such a way that the correct receipt of the concept depends on the correct receipt of the allegories.
ملخص الجهاز:
بر همين اساس ، در پژوهش حاضر براي بررسي زيبايي شناسي صفت در غزليات عطار و ظرفيتهاي زباني، انديشگاني، زيباشناسي آن و ارتباط موجود بين صفت و مقولۀ دستور و معاني، بيان و بديع ، صفات بياني در چهارصد غزل نخستين از غزليات عطار به شيوة توصيفي ــــ تحليلي بررسي و تحليل شده است ؛ تا به اين پرسشها پاسخ دهد که صفات در غزليات وي علاوه بر حمل معنا، چه کارکردهاي بلاغي دارد؛ کدام نوع از انواع صــفتهاي بياني در آثار اين شــاعر بسامد بيشتري دارد؛ آيا بين صفتهاي بياني و محتواي اين آثار ارتباط معناداري وجود دارد و اين ارتباط منجر به ويژگي سبکي خاصي شده است ؟ سابقۀ پژوهش درمورد نقش بلاغي صفت تاکنون پژوهشهايي انجام شده که از جملۀ مهمترين آنها است : «ارزش بلاغي و زيباشناسي صفت » (حسين پور سرکاريزي، ١٣٩٥)؛ «نقش هنري صفت در ايجاد زبان ادبي، تصويرسازي و کيفيت عاطفه و انديشه در شعر شاملو» (دهرامي، ١٣٩٤) و «صفات ادبي و شاعرانه در ديوان حافظ و مقايسۀ آن با کار شاعران ديگر ايران و جهان » (فرشيدورد، ١٣٧٦).
Introducing the authors Zhila Asadi: PhD student in Persian language and literature, Arak University, Arak, Iran.
ir : Responsible author) Zahra Rajabi: Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Arak University, Arak, Iran.