خلاصة:
هدف این پژوهش ارائه» الگوی مناسب حرفهآموزی دانش آموزان با نیازهای ویژه است. روش این پژوهش ازنظر اهداف
کاربردی و به لحاظ شیوة جمعآوری اطلاعات توصیفی پیمایشی است. جامعة آماری تحقیق شامل کارشناسان و دبیران شاغل
در آموزش و پرورش استئنایی استان مرکزی به تعداد (۸۵ نفر) است؛ که ۷۰ نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جمعآوری
دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفته است. روش پژوهش از نوع آمیخته بود که در ابتدا با مطالعه
کتابخانهای و بررسی اسناد ردهبالاء به جمعآوری دادههای اطلاعاتی درباره مولفهها و شاخصهای حرفهآموزی دانش آموزان با
نیازهای ویژه شده اقدام گردید. پس از مشخص شدن مولفهها و شاخصهاء پرسشنامة باز پاسخ، جهت جمعآوری و تحلیل
این مولفهها از دبیران شاغل در مدارس حرفهآموزی کل استان به شیوة مصاحبه نیمه مدون، تدوین و اجرا شد. پس از تحلیل
مصاحبههاء گویهها جهت تهیه یک پرسشنامه 36 سوالی با ۵ مولفه به دست آمده. از تحلیل دادههای مصاحبهها در قالب
پرسشنامه ۵ گزینهای طرح لیکرت به دست آمد. پایایی پرسشنامه ۰,۸6۹ بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در بخش آمار
توصیفی از درصد فراوانی نسبی، میانگین و نما و میائه استفاده شد. نتایج پایانی بیانگر آن است که در بحث حرفهآموزی دانش
آموزان با نیازهای ویژه» کلیة شاخصها نیاز به بازنگری دارد. همچنین انطیاق مولفة بهزیستی دانشآموزان با نیازهای ویژه نیز
از جایگاه و اهمیت ویژهای برخوردار است.