خلاصة:
بحث در مورد ويژگیهای شیوههای سازمانی ارگانیک و ماشینی و تاثیرات آنها است که سابقه طولانی در
نوشتهها و تحقیقات سازمانی دارد. شیوه ماشینی ريشه در سازمانهای بوروکراتیک سنتی با رهبری
استبدادی دارد، که مديران در آن مسئولیت زيادی در اداره سازمان دارند. تحقیقات در زمینه هتلداری نشان
میدهد که سبک رهبری استبدادی غالب است. همچنین تحقیقات نشان میدهد که صنعت، کارمندانی دارد
که ارزش کیفی بالايی دارند، به صورت خیلی بالا بر انگیخته میشوند و در جستجوی يادگیری هستند،
بنابراين خواستار شیوههای سازمانی ارگانیک و باز در کار هستند . اين مقاله تنش بین شکلهای سازمانی
ارگانیک و ماشینی در صنعت هتلداری و ارتباط هر دو را با عملکرد، رضايت شغلی و تعهد کارمندان بررسی
کرده است . تاثیرات شیوههای سازمانی در 54 واحد هتل با 178 مدير و کارمند بررسی شده است. يافتهها
نشان میدهد که ادراک کارمندان و مديران از محیط کارشان متفاوت است. کارمندان سازمان را کمتر
ارگانیک میدانستند . تجربه هر دو شیوه ارگانیک و ماشینی به صورت مثبتی با ارزيابی عملکرد، تعهد و
رضايت شغلی فردی مرتبط بوده است . همچنین تاثیرات به صورت متقابل تجزيه تحلیل شوند، و پیشنهاد
شد که تنها وقتی که يک شکل سازمانی میکانیکی ساختار يافته وجود داشته باشد شکلهای سازمانی
ارگانیک سودمند خواهند بود. کاربردهای اين يافتهها در ارتباط با تحقیقات هتلداری قبلی و آينده بحث
شده است.