خلاصة:
پژوهش حاضر باهدف بررسی ارتباط بین مسئولیت اجتماعی، سرمایه اجتماعی و توسعه اجتماعی در آموزش عالی از منظر اعضای هیئتعلمی پردیس مرکزی دانشگاه تهران انجامشده است. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری دادهها توصیفی–همبستگی به روش مدل معادلات ساختاری بوده است. جامعه پژوهش کلیه اعضای هیئتعلمی پردیس مرکزی دانشگاه تهران به تعداد 578 نفر بودند که تعداد 234 نفر به شیوهی نمونهگیری تصادفی ساده از طریق فرمول کوکران انتخاب گردید. دادههای پژوهش با استفاده از آزمونهای t تک نمونهای، ضریب رگرسیون و مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار لیزرل مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که: 1- وضعیت سرمایه اجتماعی، مسئولیت اجتماعی و توسعه اجتماعی دانشگاه تهران از منظر اعضای هیئتعلمی در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد. 2- توسعه اجتماعی بهطور مستقیم از متغیرهای پیشبین مسئولیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی تأثیر میپذیرد. همچنین نتایج حاکی از آن است که تمامی متغیرها در حد مطلوب گزارششدهاند و مدل با دادهها برازش خوبی دارد و این بیانگر این است که رابطه خطی بین متغیرها و سازههای مکنون وجود دارد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between social responsibility, social capital, and social development in higher education from the viewpoint of faculty members of the Humanities Campus (Central campus) of University of Tehran. The study was an applicable one with the quantitative approach using the descriptive–correlative method. The population consisted of 578 faculty members among whom 234 ones were selected as the sample group, using a simple random sampling technique. The data were analyzed using the sample t-test, the regression coefficient, and the modeling of structural equations using LISREL. The results showed that: 1- The status of social capital, social responsibility, and social development of the University of Tehran from the perspective of faculty members is relatively desirable. 2. Social development is directly affected by the social responsibility and social capital. The results also indicate that all variables are reported to be desirable and the model fits well with the data, indicating that there is a linear relationship between the variables and the present structures.Keywords: Social Responsibility, Social Capital, Social Development, Higher Education, University of Tehran
ملخص الجهاز:
نتایج پژوهش ناسیبولینا١ (٢٠١٥) نشان می دهد که تأثیر به کارگیری مشارکت اجتماعی دانشگاهیان ازجمله اعضای هیئت علمی ، دانشجویان و شهروندان و به ویژه استفاده از زمینه های دانش بومی جهت ارتقا آموزش برای توسعه ی پایدار است .
اتصال سرمایه اجتماعی و حمایت اجتماعی از همسالان ، رضایت از زندگی دانشگاه را به 1- Nasibulina 2- Ayala-Rodrguez 3 -university social responsibility 4- Redondo 5- Cabrera 6- University Social Responsible 7- Santos وجود میآورد و در یک محیط رقابتی جهانی، مؤسسات میتوانند رضایت و موفقیت گروه های مختلف دانشجویی را که به طور فزآینده ای متنوع هستند، از طریق استراتژیهایی که توسعه سرمایه اجتماعی را تسهیل میکنند، به حداکثر برسانند.
نتایج پژوهش حاضر در خصوص سرمایه اجتماعی دانشگاه با پژوهش های ساعی و عمویی (١٣٩٤) مات و همکاران (٢٠١٠)؛ (٢٠١٤)، فرانسیس فوکویاما (٢٠٠١)، قویدل و و همکاران (٢٠١٨)، مصطفی زاده و همکاران (١٣٩٣)، ویدمن و همکاران ١ (٢٠٠٦)، پارک (٢٠٠٦)، قنادان (١٣٨٨)، صالحی عمران (١٣٩٣)، کلمن (١٩٩٤)، پوتنام (٢٠٠٠)، اسکات (١٩٨١)، شاه آبادی همکاران (١٣٩٢)، ظهیری و نیک خواه (١٣٩٥)، اشرف نظری و همکاران (١٣٩٠)، رشیدی (١٣٨٩)، فولادیان و همکاران (١٣٨٨)، گروه کندی مطالعه دانشگاه ها وارد (الوانی و سید نقوی،١٣٨١)، ویدمن و همکاران (٢٠٠٦)، کلمن (١٩٩٤)، پوتنام (٢٠٠٠)، اسکات (١٩٨١)، خسروی، (١٣٩٠)، مارشال (١٩٥٠)، رداندو (٢٠١٨) همسو میباشد.
Analysis of social capital impact on rural sustainable development: A case study from villages of central part of Torbat Heydarieh City.