خلاصة:
زمینه: امروزه همه اندیشمندان و صاحبنظران به ضرورت وجودی سازمانهای تربیتی و اولویت آموزش و پرورش نسبت به دیگر فعالیتهای اجتماعی رسیدهاند. از آنجایی که خطمشیها نقشه راه و الگوی عمل حاکمیت وسازمانهای تابعه محسوب میشوند، لذا اجرای درست خطمشیهای آموزش و پرورش برای دست یابی به اهداف تعیین شده از اهمیت بسزایی برخوردار است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل اجرای خطمشیهای وزارت آموزش و پرورش با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری انجام پذیرفت.
روشها: این پژوهش از نظر روش آمیخته، بر مبنای پژوهشهای کیفی و کمی و از نوع پژوهشهای قیاسی استقرایی است. جامعه آماری پژوهش خبرگان وزارت آموزش و پرورش هستند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 36 نفر از آنان به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه بود دادههای پژوهش با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری تحلیل شد.
یافتهها: مهمترین یافتههای پژوهش عبارتند از: تدوین خطمشیهای پایدارمنطبق بر واقعیات ومتناسب زمان؛ تدوین خطمشیهای انگیزه ساز و اهتمام به مشارکت ذینفع گرا؛ سنجش وارزیابی مدام؛ کفایت منابع و مشارکت عملی همه ی بخشهای تخصصی و عمومی
نتیجهگیری: لزوم تدوین خطمشیهای پایدارمنطبق برواقعیات، متناسب زمان وذینفع گرا با بهرهگیری ازتکنولوژی را میتوان مهمترین عامل اجرای بهینه خطمشیهای وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفت.
The aim of this study was to design a model for implementing the policies of the Ministry of Education using interpretive structural modeling. This research is a mixed method, based on qualitative and quantitative research and inductive deductive research.The statistical population of the study is the experts of the Ministry of Education who were selected as sample members using purposive sampling method based on the principle of theoretical adequacy. Data collection tools were in the qualitative part of the interview and in the quantitative part of the questionnaire, whose validity and reliability were confirmed using the CVR index and Kappa Cohen test and content validity and reliability of the retest, respectively. Research data were analyzed using interpretive structural modeling. The results of the research include identifying the factors affecting the implementation of the policies of the Ministry of Education and developing a research model. The most important of these include the formulation of Stable policies and time; formulation of incentive policies and dedication to interest - oriented partnerships; sensing of continuous resources; competence of resources and practical participation of all specialized and public sectors.