خلاصة:
قانونجذب باور به این مسأله است که با تمرکزبر اندیشهها و افکار مثبت یا منفی، به هرچه که بیندیشیم همان امر محققمیشود. قانونجذب قانون جهانشمولی است که میگوید پس از تعیین هدف و تسریع تلاش برای رسیدن به آن باید بهطور دائم افکار، اعمال و احساسات خود را با خواسته و هدف موردنظر هماهنگ و همسو ساخت. ما هرآنچه را که اغلب به آن فکر میکنیم، چه خوب و چه بد، جذب میکنیم. مولانا قرنها پیش از آنکه صحبت از قانونجذب بهعنوان یکی از قوانین موفقیتآمیز جهانی بهمیانآید و هماهنگی با کائنات در راستای نیل به مقصود و مطلوب در آن مطرحگردد، با آگاهی و هوشیاری، بسیاری از این قوانین را دریافته و این قانون را در کمال دقت بهشکلی عملی و کاربردی معرفینموده و به کار بردهاست؛ سراسر مثنوی مولانا ارائۀ قوانین جهانشمولی است که هریک بهنوعی حیطهای از قانونجذب را در برمیگیرد. این مقاله به شیوۀ توصیفی- تحلیلی و بر مبنای دادههای کتابخانهای و سندکاوی، به بحث و بررسی پیرامون تأثیرگذاری فکر و قوانین حاکم بر آن میپردازد. نتایج و یافتههای تحقیق حاکی از آن است که مولانا بسیار پیشتر از آنکه قانونجذب در علوم روانشناسی و فلسفۀ نوین مطرح گردد در لابهلای افکار و اندیشههای عرفانی خود به این قانون توجه ویژه و خاصی داشتهاست. مولانا در مثنوی به قانونجذب باعنوان « قدر مشترک» و «این همانی» اشارهمیکند؛ این قدر مشترک سبب جذب چیزی میشود که به آن فکرمیکنیم.
The law of attraction is the belief that by focusing on positive or negative thoughts and ideas, whatever you think will be achieved. The law of attraction is a universal law that says that after setting a goal and accelerating the effort to achieve it, one should constantly align one's thoughts, actions and feelings with the desired goal and purpose. We absorb everything we often think about, good or bad. Rumi, centuries before talking about the law of attraction as one of the most successful universal laws and in harmony with the universe in order to achieve the desired goal, consciously and consciously understood many of these laws and this law in full Accuracy has been introduced and applied in a practical and applied way; Throughout Rumi's Masnavi is the presentation of universal laws, each of which encompasses some form of law of attraction. This article discusses the effect of thought and the laws governing it in a descriptive-analytical manner and based on library and document research data, then discusses the examples of this universal law in Rumi's ideas, especially Masnavi. The results and findings of the research indicate that Rumi paid special attention to this law in addition to his mystical thoughts and ideas long before the law of absorption was introduced in psychology and modern philosophy. In Masnavi, Rumi refers to the law of attraction as "common value" and "this identity"; it is so common to find something we think about.
ملخص الجهاز:
بنابراین، در قانونجذب نقش محوری در قدرت فکر و ذهن میباشد که با تصور خواستهها، ذهن مشابه خود را در خارج خلقخواهدکرد چنانکه ذکرشد سادهترین ذهنیتی که میتوان از قانون جاذبه داشت آن است که خودمان را بهشکل یک آهنربا فرضکنیم و با کمک آن چیزهایی را که میخواهیم برای خود جذب نماییم یعنی تمرکز بر روی چیزهایی که میخواهیم، داشتهباشیم این اصل را میتوان در سه عبارت ساده خلاصهنمود: «افکار تبدیلمیشوند به اجسام».
مولانا قانون مهم و کاربردی جذب را که امروزه از قوانین موفقیت در زندگی بهحسابمیآید، با سِحر کلام خود به زیبایی در جایجای مثنوی مطرح ساخته است، با توجه به گسترش و ترویج این قانون در جهان، مسألۀ اصلی در پژوهش حاضر آن است که مولانا چگونه به قانونجذب پرداخته است؟ فرضیۀ این پژوهش آن است که مولانا معتقد است برای جذب هر پدیدهای، اندیشۀ آن پدیده و تبعیت از قانون سنخیت در جذب بسیار مؤثر است تاجاییکه برای جذب امور مثبت باید همسنخ « عالم بالا و اصل» شد.
قانونجذب دو نوع احساس در فرآیند متحققشدن آرزو دخیل و تأثیرگذار است: نخست احساسی است که به افکار فرد نیرو و قوّتمیبخشد، شخصی که قصددارد به آرزوهای خود دستیابد به هر دو مورد احتیاجدارد؛ یعنی باید از احساسات خوب پیرویکند، نکتۀ دوم آنکه با انجام اموری که احساس خوبی ایجادمیکند، نیروی مثبت اندیشه و فکر خود را تقویت نماید.
مولانا همۀ امور را به اندیشه و فکر ارجاعمیدهد و بر این مهم تأکیدمیورزد که ذهن و اندیشۀ انسان، تنها آنچه را که میاندیشد و به باور خود رساندهاست، به طریقی در بیرون مشاهدهمیکند تا جایی که بهشت و دوزخ را همان افکار خوب و بد ما میداند.