خلاصة:
سابقه و هدف: علمسنجی بهعنوان یک سیستم ارتباط علمی نقش مهمی در ارزیابی، سیاستگذاری و تحولات آینده تولید علم دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تولیدات علمی ایران قبل و بعد از راهاندازی رشته علمسنجی انجام شده است. مواد و روشها: مطالعه حاضر، از نوع توصیفی-تحلیلی و با روش علمسنجی انجام شده است. جامعه پژوهش، مجموع تولیدات علمی ایران قبل و بعد از تصویب رشته علمسنجی در پایگاههای WoS و Scopus میباشد. بازهی زمانی پژوهش، از سال ۱۸۲۳ تا ۲۰۲۰ میباشد و تحلیل دادهها با نرمافزار Excel انجام شده است. یافتهها: از زمان تصویب رشته علمسنجی در سال ۲۰۱۰ در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ایران، بهطور میانگین ۸۲/۸ درصد از مجموع کل تولیدات علمی ایران در پایگاه WoS و Scopus انجام شده است، در حالیکه قبل از تصویب رشته، تقریبا ۱۷ درصد تولید علم انجام شده است. نتیجهگیری: نتیجه بررسی نشان داد همزمان با تصویب حوزه علمسنجی، تولید علم در ایران به صورت چشمگیری رشد داشته است.
Background and aim: Scientometrics as a system of scientific communication plays an important role in evaluating, policy-making and future developments in scientific outputs. The aim of the present study was to investigate the scientific outputs of Iran before and after the initiation of the scientometrics.
Materials and methods: This descriptive-analytical study was conducted using scientometric method. The study population was all Iranian scientific outputs before and after the approval of scientometrics in Web of Science (WoS) and Scopus databases during 1823-2020. The data were analyzed using Excel.
Findings: Since the approval of scientometrics in Iranian universities and higher education institutions in 2010, averagely, 82.8% of the total scientific outputs of Iran was done in WoS and Scopus databases, while before the approval of the field, approximately 17% of science outputs were performed.
Conclusion: The results of this study showed that simultaneously with the approval of the field of scientometrics, the scientific output in Iran had grown significantly.