خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، تدوین مدل خودکارآمدی مدیران عالی ورزش بود. این پژوهش با استفاده از روش کیفی و رویکرد چارمز گراندد تئوری انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید برجسته و مسئولان ورزش کشور (وزیر، معاونان وزیر و سایر سیاستگذاران ورزش کشور) بود که به روش هدفمند انتخاب شدند. ابزار و روش گردآوری داده ها، مصاحبه از نوع نیمه ساختاریافته فردی بود. داده ها بعد از انجام 13 مصاحبه به مرحله اشباع نظری رسید و طی سه مرحلة کدگذاری باز، محوری و انتخابی و با استفاده از نرم افزار ماکس کیودا تحلیل شدند. پس از کشف کدهای باز در مرحله اول، 14 مفهوم اصلی با عناوین عوامل سازمانی، عملکرد سازمانی، سبک تفکر، کارراه شغلی، اعتماد، ترغیبات، عملکرد فردی، توسعه حرفهای، هوش هیجانی، یادگیری، عملکرد گروهی، تجربیات، خودکارآمدی جمعی و خودکارآمدی فردی تشکیل گردید. سپس با بررسی هم پوشانی مفاهیم استخراج شده، مقوله های اصلی تحقیق شامل مؤلفههای خودکارآمدی، عوامل مؤثر (پیشایندها) و پیامدهای مطلوب به دست آمد. در نهایت، نظریه پردازی شد و مدل نهایی پژوهش طراحی گردید.
بر اساس نتایج پژوهش، مطالعه و تقویت مولفههای اثرگذار بر خودکارآمدی میتواند در سطح فردی و جمعی، خودکارآمدی مدیران ورزشی را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به بهبود عملکرد در سطوح مختلف سازمانی گردد.
The study is to present a qualitative model for self-efficacy of top sports managers. This study was a qualitative one which was conducted using Grounded Theory with the approach of Charmaz. The statistical population was composed of experts aware of the field of research who were sampled purposefully and by snowball method. In this study, the data reached the stage of theoretical saturation after conducting 13 interviews. The data were analyzed at three stages: open, axial and selective coding using MAXQDA software. After discovering the open codes at the first stage, 14 axial codes were provided and entitled as organizational factors, organizational performance, thinking style, job solution, trust, persuasion, individual performance, professional development, emotional intelligence, learning, group performance, experiences, and collective and individual self-efficacy. Based on the combination of the layers extracted from the theoretical coding stage (components of self-efficacy, effective factors (circumstances) and desired outcomes), the research theory and final model were created. According to the research results, studying and strengthening the components affecting self-efficacy can affect the self-efficacy of sports managers at the individual and collective level and ultimately lead to performance improvement at different levels in the organization.
ملخص الجهاز:
استادیار،گروه مدیریت ورزشی ،دانشکده علوم ورزشی ،دانشگاه اصفهان ،اصفهان ،ایران مقدمه امــروزه ورزش و ابعــاد گوناگــون آن بــه عنوان یک مقولــه مهم در محافــل مختلف مورد توجه قــرار گرفته و کاربردهــای فــراوان خــود را به عنوان پدیــده ای منحصر به فرد در جهــت ایجاد جامعه ای پویــا و شاداب و رفع بسیــاری از بحران های اجتماعی ، فرهنگی و حتی اقتصادی و سیاسی نمایان ساخته است (سلیمی و همکاران ، ۱۳۹۲).
تحقیقــات زیــادی پیرامون ارتباط خودکارآمدی مدیران با سایر متغیرهــای سازمانی به انجام رسیده است که از آن جمله می توان به پژوهش های بیک زاد و همکاران (۱۳۹۱) با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی مدیران بــا خودکارآمــدی و سلامــت روانی آنان ؛ مختــاری دینانی (۱۳۹۶) با هــدف مطالعه ارتباط بیــن سبک تفکر و 1.
, Hessling خودکارآمــدی مدیران ورزشی ادارات ورزش و جوانان شهرستان های استان تهران ؛ صفاری زنجانی و همکاران (۱۳۹۶) با هدف بررسی رابطه توسعه رابطه بین توسعه حرفه ای کارکنان با خودکارآمدی آنان و نوع قدرت مدیران در دانشگــاه آزاد اسلامی واحــد ارومیه ؛ فقیه آرام (۱۳۹۶) با هدف مطالعه رابطه رهبری معنوی با خودکارآمدی مدیران و کارکنان مدارس متوسطه شهر ری و سپاه منصور، معمار و آزموده (۱۳۹۱) با هدف بررسی رابطه عزت نفــس و خودکارآمــدی با متقاعدسازی در مدیران آموزشــی اشاره نمود.
این تئوری به طور گسترده برای مطالعه تغییر رفتارها استفاده می شود و در برگیرنده یک فرآیند شناختی است که به نقش اعتماد به نفس افراد نسبت به توانایی هایشان در انجام رفتاری که از آنها خواسته شده ، اشاره دارد و یکی از سازه های مهم آن خودکارآمدی است (جعفری پویان ، عتیقه چیان ، سرادار، ۱۳۹۶).