خلاصة:
این تحقیق با هدف تدوین مدل عوامل موثر بر نیات رفتاری هواداران لیگ برتر فوتبال به روش کیفی و با استفاده از نظریه داده- بنیاد شکل گرفته است. نمونهگیری پژوهش به صورت هدفمند با تعداد 20 نفر (12 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و 8 نفر از کارشناسان بازاریابی و ورزشکاران و صاحبنظران عرصه ورزش و مدیریت ورزشی کشور) تا حد اشباع نظری صورت گرفت. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها منطبق با راهبرد تحقیق در سه مرحله کدگذاری شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل محتوی، کدگذاری و تکنیک دلفی استفاده گردید.
نتایج نشان داد مدل و الگوی پیشنهادی تحقیق در زمینه عوامل موثر بر نیات رفتاری هواداران لیگ برتر فوتبال مشتمل بر 38 مقوله محوری است که از ترکیب حدود 218 مفهوم اولیه به دست آمده است. با استفاده از تکنیک دلفی نسبت به غربال شاخصها اقدام گردید و 34 شاخص به دست آمد. بر این اساس، نیات رفتاری هواداران در ورزش فوتبال به عنوان مقوله محوری بر مبنای 5 شرط علّی مدیریت ارتباط با هوادار، شرایط حمایتی، شرایط باشگاه، شرایط ورزشگاه و عوامل امنیتی و از طریق ﺗﻮﺳﻌﮥ راهبرد ﻫﺎی ﻣﺆﺛﺮ مدیریتی، ارزﻳﺎﺑﻲ ﻣﻴﺰان رﺿﺎﻳﺘﻤﻨﺪی هواداران، ﻧﻈﺮﺳﻨﺠﻲ دورهای و ﻣﺪاوم از هواداران، تطبیق ﺗﺠﻬﻴﺰات و ﻧﻤﺎی ﺧﺎرﺟﻲ و داﺧﻠﻲ ورزﺷﮕﺎه با خواسته هواداران، ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺧﺪﻣﺎﺗﻲ ﺑﺎ هواداران، اﻧﻌﻄﺎف ﭘﺬﯾﺮ ﺑﻮدن ﺷﯿﻮه ﻫﺎی ﻋﺮﺿﮥ ﺧﺪﻣﺎت و ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﭘﺬﯾﺮی در اراﺋﮥ ﺧﺪﻣﺎت، برنامه ریزی جذب، مشوقها، قیمت گذاری، کانالهای توزیع، اجرای قوانین محقق میشود و به تحقق پیامدهای رﺿﺎﻳﺘﻤﻨﺪی هواداران، اﻓﺰاﯾﺶ درآﻣﺪ ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻫﺎ از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﻠﯿﺖ ﻓﺮوﺷﯽ، اﺳﺘﺎﻧﺪاردﺳﺎزی اﻣﺎﮐﻦ و ﻓﻀﺎﻫﺎی ورزﺷﯽ و جلب رﺿﺎﻳﺖ هواداران میانجامد.
This research is to develope a model of factors affecting the behavioral intentions of Premier League Football fans. So, this research has been done through qualitative method and using the Grounded Theory. Targeted sampling was performed with 20 sports management professors, marketing experts and athletes and to the extent of theoretical saturation. The analysis of the data from the interviews was coded in three stages in accordance with the research strategy. Content analysis, coding, and Delphi technique were used to analyze the data. The results showed that the proposed model and model of research on the factors affecting the behavioral intentions of Premier League Football fans consists of 38 pivotal categories, which is a combination of about 218 basic concepts. Using the Delphi technique, the indicators were screened and 34 indicators were obtained. Accordingly, the behavioral intentions of fans in football as a central category were based on the 5 causal conditions of fan communication management, support conditions, club conditions, stadium conditions and security factors and through management strategies, fans' currency, periodic and continuous fan support, adaptation of watches and training with fan demands
ملخص الجهاز:
جدول ۱: مقولات کانونی نیات رفتاری هواداران ردیف مقولات محوری مقوله کانونی ۱ تدوین راهبرد و برنامه ریزی بلندمدت ارتباط با هواداران ۲ ارزیابی میزان رضایتمندی هواداران ۳ نظرسنجی دوره ای و مداوم از هواداران ۴ ارتباط مستقیم و تنگاتنگ با هواداران از طریق رسانه های اجتماعی مدیریت ارتباط با هوادار ۵ تامین نیازها و انتظارات هواداران ۶ سرگرم کردن هواداران در بین دو نیمه بازی ۷ تدوین برنامه های پاسخگویی مناسب ۸ دقت در به کارگیری نیروهای خدماتی ۹ ارائه تسهیلات جهت رفع نیازهای متفاوت هواداران ۱۱ ادراک از هواداران به عنوان سرمایه های اصلی باشگاه شرایط حمایتی ۱۰ جلب رضایت هواداران ۱۲ استانداردسازی اماکن و فضاهای ورزشی ۱۳ درک صحیح باشگاه ها از هواداران به عنوان سرمایه اصلی ۱۴ سرمایه گذاری در کیفیت خدمات و راهبردهای در حال توسعه ۱۵ استفاده از مدیران ورزشی و فوتبالی در اداره باشگاه ۱۶ تعامل مستقیم کارکنان خدماتی با هواداران ۱۷ انعطاف پذیر بودن شیوه های عرضۀ خدمات ۱۸ استفاده از بازیکنان با کیفیت و با اخلاق توسط باشگاه ها شرایط باشگاه ۱۹ استفاده از مربیان با دانش فنی و اخلاق گرا ۲۰ استفاده از شیوه های جدید تاکتیکی در بازی های فوتبال ۲۱ ارائه بازی های زیبا و جوانمردانه از سوی باشگاه ها ۲۲ تاثیر محیط فیزیکی ورزشگاه در رضایتمندی هواداران ۲۳ سازوکارهای صحیح و عادلانه بلیط فروشی ۲۴ وجود سیستم حمل و نقل عمومی برای رفت و آمد آسان به ورزشگاه ۲۵ وجود پارکینگ کافی و مناسب شرایط ورزشگاه ۲۶ استفاده از اسکوربوردهای پیشرفته ۲۷ حالت فیزیکی صندلی ها ۲۸ تعبیه فاصله مناسب هواداران از یکدیگر ۲۹ نمایشگرها و تجهیزات الکترونیکی با نمایش اطلاعات ۳۰ عدم وجود شیوه های استانداردی برای تأمین امنیت ۳۱ عدم وجود اغتشاشات و درگیری ها ۳۲ تروریسم ، هولیگانیسم ، وندالیسم و بی نظمی های جمعیتی ۳۳ خطرهای تهدیدکننده رویدادهای ورزشی عوامل امنیتی ۳۴ عدم ارائه آموزش لازم به نیروهای تامین امنیت ۳۵ تخصیص هزینه کافی جهت تامین امنیت از سوی باشگاه ۳۶ محروم بودن باشگاه از مدیران مجرب ۳۷ فضای امنیتی ورزشگاه به عنوان مهم ترین دغدغه هواداران جدول ۲: نتایج حاصل از غربالگری شاخص ها (راند نخست ) راند نخست میانگین فازی مقدار قطعی نتیجه تدوین راهبرد و برنامه ریزی بلندمدت ارتباط با هواداران (٠.