خلاصة:
هدف: هدف اصلی این پژوهش «بررسی نیمرخ هوشی، شخصیتی و خلاقیت دانشآموزان تیزهوش تحصیلی» بود . روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع زمینه یابی است. از تمامی دانشآموزان مدارس سمپاد شهر تهران که حدود 5000 نفر بودند؛ با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای طبقهای تعداد 120 نفر (60 نفر پسر و 60 نفر دختر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. از نسخه نوین هوش آزمای تهران- استانفورد – بینه، فرم بازسازی شده، پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا-نوجوان و آزمون خلاقیت عابدی برای جمع آوری دادهها استفاده شد. یافتهها: یافته ها نشان داد که این گروه از دانش آموزان از لحاظ هوش متبلور، حافظه فعال و پردازش دیداری -فضایی در سطح تیزهوش قرار داشته و آسیبهای روانی بیشتری را تجربه میکنند. به علاوه، از میزان خلاقیت بالاتری برخوردارند. نتیجهگیری: احتمالا اضطراب دانشآموزان تیزهوش به دلیل انتظاراتی که از آنها میرود، بالا است. همچنین، با توجه به یافتهها، خلاقیت دانشآموزان تیزهوش نسبت به دیگر دانشآموزان بالا بوده و توانایی شناختی فزایندهای را در بسط و پس از آن، ابتکار و سپس سیالی دارند و میتوان با افزایش ابتکار، انعطافپذیری و تدوین برنامههای آموزشی مناسب، خلاقیت و نوآوری این گروه از دانشآموزان را افزایش داد.
Aim: The main purpose of this study was to study of the intelligence profile, personality and creativity of Gifted students. Method : The Method of this research is descriptive. The statistical population of the study consists of all the students who are studying in gifted schools in the 9th to 12th grade in Tehran and Karaj. Among the students of these schools,120 students were selected randomly which were about 5,000; Using stratified cluster sampling method, 120 people (60 boys and 60 girls) were selected as the sample. A new version of the Tehran-Stanford-Binet intelligence test, a reconstructed form, a Minnesota multiple personality Inventory,-adolescent(MMPI-ARF), and the Abedi Creativity Test were used.. Results: The results showed that this group of students are at the high level of intelligence in crystallized intelligence, working memory and visual-spatial processing and they experience more psychopathology. In addition, they have a higher level of creativity.Conclusion: The anxiety of gifted students is probably high due to the expectations that are expected of them. Also, according to the findings, the creativity of gifted students is higher than other students and they have an increasing cognitive ability to develop and then, initiative and then fluidity, and can be increased by increasing initiative, flexibility and developing appropriate curricula.
ملخص الجهاز:
همچنین ، با توجه به یافته ها، خلاقیت دانش آموزان تیزهوش نسبت به دیگر دانش آموزان بالا بوده و توانایی شناختی فزاینده ای را در بسط و پس از آن ، ابتکار و سپس سیالی دارند و میتوان با افزایش ابتکار، انعطاف پذیری و تدوین برنامه های آموزشی مناسب ، خلاقیت و نوآوری این گروه از دانش آموزان را افزایش داد.
Bates-Krakoff, McGrath, Graves, & Ochs تفکر انتزاعی و خلاقیت ٥- سرعت و سهولت در یادگیری موسیقی و هنر و ٦-تمایل به رقابت با کودکان بزرگ تر؛ بنابراین ، توانایی فزاینده در کنش های شناختی که تحت عنوان تبلور اندیشه های کاربردی نوین تعریف می شود، ملاک تیزهوشی است (احمدوند، ١٣٩١؛ وارنر، .
از پژوهش هایی که در زمینه هوش ، شخصیت و خلاقیت دانش آموزان تیزهوش صورت گرفته میتوان به تحقیق استرنبرگ ٢ (٢٠١١) تأکید نمود که به صورت جزئی ارتباط بین هوش شناختی و ویژگیهای شخصیتی را مورد بررسی قرار داد و مشخص نمود که رابطه / مثبت معناداری بین این دو سازه وجود دارد.
در زمینه نیمرخ شخصیتی و خلاقیت دانش آموزان تیزهوش تحصیلی پژوهش های توصیفی اندکی انجام شده است .
با توجه به اینکه در این پژوهش ، به «بررسی نیمرخ هوشی، شخصیتی و خلاقیت دانش - آموزان تیزهوش تحصیلی» پرداخته شده است .
, (2010), Identifying Young Gifted Children and Cultivating Problem Solving Ablities and Multiple Intelligences, Learning and Individual Differences, 20, 365-379.