خلاصة:
زمینه: علیرغم اهمیت روزافزون نوآوری اجتماعی، تعریفی مورد توافق و درکی منسجم که انجام پژوهش تجربی بر روی این مفهوم را تسهیل کند، وجود ندارد. هدف: پژوهش حاضر در پی ارائه تعریفی یکپارچه و جامع از نوآوری اجتماعی است که بتواند به برداشت و درک مشترک و منطقی از آن کمک نماید. روش: در فرآیند پژوهش، تحت تاثیر معرفتشناسی تعقلی و به منظور پیوند میان گزارههای انتزاع شده از روش تحلیلی- منطقی استفاده شده است.در این راستا، به منظور دستیابی به غنای نظری برای تدوین مدل نهایی، حداقل ۱۱۶ متن مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. از بین این متون ۱۵ کتاب، ۳ سند و ۳۲ سایت مورد تایید نخبگان حوزه، ۶ پایان نامه و ۶۰ مقاله مورد تحلیل قرار گرفت. در ادامه گزارههای استخراج شده بهوسیله روش دلفی فازی مورد خبره سنجی قرار گرفت. یافتهها: علاوه بر ارائه مفهوم نوآوری اجتماعی، تمایز نوآوری اجتماعی از دیگر مفاهیم نوآوری و پخش و گسترش نوآوری اجتماعی، مدل نه مرحلهای شامل: ۱. شناسایی نیاز اجتماعی 2. ایدهپردازی و توسعه راه حل، ۳. ارزیابی ایدههای منتخب و انتخاب، ۴. استقرار و آماده سازی زیرساختها، ۵. پیاده سازی راه حل، ۶. ایجاد حلقه بازخور و ارزیابی تاثیر، ۷. اجرا در مقیاس وسیع، ۸. نهادینهسازی، ۹. یادگیری و تکامل مورد اجماع خبرگان قرار گرفت. نتیجه گیری: پژوهش نشان داد که اگرچه پژوهشگرانی در دهههای اخیر بر روی نوآوری اجتماعی تاکید فراوانی داشتهاند، اما این مفهوم هنوز هم در مقایسه با نوآوری فنی، مورد غفلت زیادی قرار گرفته است. بنابراین برای کشف مختصات نوآوری اجتماعی، این مفهوم در مجموعهای جامع و مانع از گزارههای قطعی و مشخص خلاصهسازی کرد.
Background: Despite the growing importance of social innovation, there is no agreed definition and coherent understanding that facilitates empirical research on this concept.Objective: The present study seeks to provide an integrated and comprehensive definition of social innovation that can help a common and logical understanding of it.Research method: In the research process, under the influence of rational epistemology and in order to link between abstract propositions, analytical-logical method has been used. In this regard, in order to achieve theoretical richness for the final model, at least 116 texts were reviewed and analyzed. Among these texts, 15 books, 3 documents and 32 sites approved by the elites of the seminary, 6 dissertations and 60 articles were analyzed. The extracted propositions were then expertized by fuzzy Delphi method.Findings: In addition to presenting the concept of social innovation, distinguishing social innovation from other concepts of innovation and dissemination and expansion of social innovation, a nine-stage model including: Identifying social needs 2. Ideation and solution development, 3. Evaluation of selected ideas and selection, 4. Establishment and preparation of infrastructure, 5. Implementation of the solution, 6. Creating a feedback loop and impact assessment, 7. Large-scale performance, 8. Institutionalization, 9. Learning and evolution were agreed upon by experts.Conclusion: The study showed that although researchers in recent decades have placed great emphasis on social innovation, but this concept is still much neglected compared to technical innovation. Therefore, in order to discover the coordinates of social innovation, he summarized this concept in a comprehensive set and prevented definite and definite propositions.
ملخص الجهاز:
مقاله پژوهشی تاریخ دریافت : ١٣٩٩/٠٨/١٠ تاریخ پذیرش : ١٤٠٠/٠٦/١٦ تبیین تحلیلی ـ منطقی (تعریف ، مدل ها، گسترش ، مفهوم ، پیشینه ، چیستی و ادراکات ) نوآوری اجتماعی 1 علی اصغر سعدآبادی چکیده زمینه : علیرغم اهمیت روزافزون نوآوری اجتماعی، تعریفی مورد توافق و درکی منسجم که انجام پژوهش تجربی بر روی این مفهوم را تسهیل کند، وجود ندارد.
نتیجه گیری: پژوهش نشان داد که اگرچه پژوهشگرانی در دهه های اخیر بر روی نوآوری اجتماعی تأکید فراوانی داشته اند، اما این مفهوم هنوز هم در مقایسه با نوآوری فنی، مورد غفلت زیادی قرار گرفته است .
نوآوری اجتماعی میتواند با درگیر نمودن همه ی افراد، راه حل های نوآورانه ای برای حل معضلات ارائه دهد (کشتکار، ١٣٩٧؛ عرب و همکاران ، ١٣٩٢) این فرآیند میتواند علاوه بر به کارگیری منابع اجتماعی، بازیگران دیگر را برای پذیرش راهکار مجاب کند، به طوریکه راهکار به بخشی از جامعه تبدیل شود.
van Niekerk, Manderson & Balabanova در این راستا پژوهشگران به سختی تلاش کرده اند تا با یافتن تعریفی مورد توافق ، انجام پژوهش تجربی بر روی این مفهوم را تسهیل کنند و مطالعه ادبیات موضوع نشان میدهد طیف وسیع و گسترده ای از تفسیرها و تعریف ها در مورد نوآوری اجتماعی ارائه شده است (اسچرمر و کرویسمایر١، ٢٠٢٠).
بررسی نوآوری اجتماعی در ادبیات پژوهش / تجزیه و تحلیل ادبیات پژوهش نشان داد که اگرچه پژوهشگرانی نظیر وبر٣، شومپیتر (مولیرت و دیگران ، ٢٠٠٥، ١٩٦٩)، آگبرن ٤ (١٩٥٧) و زف ٥ (١٩٨٩)، در دهه های گذشته بر روی مفاهیمی نزدیک به نوآوری اجتماعی تأکید فراوانی داشته اند، اما این مفهوم هنوز هم در مقایسه با نوآوری فناورانه ، مورد غفلت زیادی قرار گرفته است (گیل والد٦، ٢٠٠٠: ١؛ هووالت و شوارز٧، ٢٠١٠: ٤٩؛ زف ، ١٩٨٩).