خلاصة:
یکی از ابزارهای مهم تربیت نیروی انسانی، بخش آموزشهای فنی و حرفهای است که با ارائۀ مهارتهای دستۀ اول به فراگیران آنها را برای ورود به دنیای کسب و کار آماده میسازد. با توجه به این امر که تغییرات در دنیای بازار کسب و کار و صنعت و سطح نیازمندیها و مهارتها را تغییر داده که لازمۀ پاسخگویی به این تغییرات، آموزشهای انعطافپذیری است که به فراگیران نحوۀ برخورد درست با محیطهای جدید و حل مسئله را ارائه دهد. چنانکه فراگیران قادر باشند مهارتهای شغلی مهمی را همانند برقراری ارتباط، تعهد کاری، وقتشناسی، حل مسئله، کارگروهی، خود مدیریتی، برنامهریزی و سازماندهی و آشنایی با فنّاوری را بیاموزند که امروزه برای شاغل شدن امری واجب و ضروری هستند. اما متاسفانه سیستم آموزش در بخش فنی و حرفهای سیستمی سنتی است که نمیتواند پاسخگوی نیازهای درحال تغییر فراگیران و همچنین بازار کسب و کار باشد. با این وجود، توجه به رویکردهای جدید آموزشی و از سوی دیگر بحث طراحی آموزشی بیش از چنددهه است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مطرح شده و بسیاری از سازمانهای صنعتی، پزشکی و آموزشی از این رویکردهای جدید به مثابۀ راه میانبری برای اثربخشی آموزش و افزایش مهارتهای فردی استفاده میکنند. یکی از رویکردهای نسبتا جدید، رویکرد طراحی آموزشی کل نگر است که با یکپارچهسازی دانش، نگرش و مهارتها، افراد را برای ورود به دنیای کار آماده میسازد؛ چنانکه افراد مجهز به شایستگیهایی شوند که آنها را در برابر تغییرات آماده میسازد. با این حال میتوان گفت که به جای استفاده از رویکردهای سنتی آموزش در مراکز فنی و حرفهای، برنامهریزیها باید به سمت استفاده از محیطهای یادگیری جدید و به تبع آن محیطهای کل نگر سوق داد شود، تا ضمن تغییرات در نیازهای کسب و کار شاهد تغییرات در نوع مواد آموزشی و روشهای یاددهی یادگیری متناسب با آن برای فراگیران نیز باشیم.
One of the most important tools of human forces development is technical and vocational training (TVT) which provides the students with vocational skills in order to prepare them for entering the business world. Since the changes in the business and industry market vary the level of requirements and skills, flexible training is necessary to respond to these changes in order to teach the learners how to properly deal with new environments and provide solutions for the problems in a way the learners be able to learn job skills such as communication, commitment, punctuality, problem solving, teamwork, self-management, planning, organization and technology. Unfortunately, TVT system is such a traditional system that can not meet the ever-changing needs of learners and business market. Therefore, new training approaches and instructional design have been considered important in many developing and developed countries. And many industrial, medical and educational organizations in these countries used the new approach as a shortcut for training effectiveness ans individual skills improvement. One of these new approaches is holistic instructional design that prepares the learners for entering the business world by integrating knowledge, attitudes and skills, preparing them to face challenges of changes. However, it can be said that instead of the traditional approaches to teaching in TVT centers, planning should be performed using new learning environments as well as holistic environment in order to change the business needs, training materials and teaching- learning methods appropriate for the learners.
ملخص الجهاز:
مهارتآموزی ضرورت آموزش فنی و حرفهای در محیطهای یادگیری کلنگر آمنه سيلانه 1 مرتضي كرمي 2 چكيده يكي از ابزارهاي مهم تربيت نيروي انساني، بخش آموزشهاي فني و حرفهاي است که با ارائۀ مهارتهای دستۀ اول به فراگیران آنها را برای ورود به دنیای کسب و کار آماده میسازد.
نظام شایستگی این نوید را با خود دارند که میتوانند فرایندها و پیامدهای یادگیری را بهگونهای ارائه دهند که در طول دورۀ عمر افراد قابل سنجش و قابل کنترل باشد (مرجانی و مافی نژاد،13 > با اینحال، ترن 4 d"/>d"/> (2013) در تحقیقی با عنوان آموزش مبتني بر شايستگي، تحرك مهارتهاي جهاني و آموزش دانشجويان بينالمللي در آموزش فني و حرفهای اظهار ميدارند كه با توجه به توسعۀ آموزشهاي مبتني بر شايستگي در بخش فني و حرفهای، شاهد توسعۀ يادگيريهاي مهارتي كارآموزان در ايجاد يك چارچوب انعطافپذير از برنامههاي درسي فني و حرفهای هستيم و لزوم توجه به آموزشهای مبتني بر شايستگي در فني و حرفهای را مورد توجه قرار میدهیم؛ چراكه برنامههاي درسي مبتني بر شايستگي براي تمركز در آموزش فني و حرفهای، فرصتها Whole task The four Component Instructional Design Van Merriënboer, Jelsma, & Paas Tran & Nyland حمايت از مهارتهاي شناختي پيچيده براي دانشآموزان ايجاد ميكند و آنها را در توسعۀ دانش، مهارت و نگرش برای حل مسائل پيچيده در محيط كار ياري ميرساند (هوگلد، پاس وجيمز 1 ، 2003).
نتایج این تحقیقات نشان داد که یک رویکرد Hoogveld, Paas & Jochems Sluijsmans, Straetmans & Merriënboer Baffour& Thompson Kilbrink, Bjurulf , Baartman ,Bruijn مؤثرتری برای ترویج و کسب مهارت است.