خلاصة:
در عصر حاضر اینترنت باعث رقم زدن دنیای مجازی و انگیزهای برای سازمانها شده است تا در بخش آموزش الکترونیکی سرمایهگذاری کنند. اما آنچه که اهمیت بحث را روشنتر میسازد، تلاش برای کسب موفقیت در استفاده از سیستم یادگیری الکترونیکی و سنجش میزان موفقیت این سیستمها است. این پژوهش با هدف شناسایی ملاکهای سنجش موفقیت سیستم یادگیری الکترونیکی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور انجام گرفته است که از نظر هدف کاربردی – توسعهای و از نظر نوع توصیفی- پیمایشی است. در این تحقیق دو دسته جامعۀ آماری مد نظر است: 1- خبرگان یادگیری الکترونیکی؛ 2- کاربران سیستم یادگیری الکترونیکی سازمان. پرسشنامۀ شمارۀ یک با هدف شناسایی ملاکهای سنجش موفقیت سیستم یادگیری الکترونیکی و پرسشنامۀ شمارۀ دو با هدف تبیین جایگاه فعلی سیستم یادگیری الکترونیکی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور طراحی شده که با استفاده از نرمافزارspss مورد پردازش قرار گرفته است. در تحلیل دادهها از آزمون تی تک نمونه استفاده گردید. تعداد 7 ملاک و 28 شاخص موثر در موفقیت سیستمهای یادگیری الکترونیکی نهایی و جایگاه سیستم یادگیری الکترونیکی بر اساس این ملاکها مطلوب ارزیابی شد.
Nowadays internet has created the cyber world and provided some incentives for companies to invest in e-learning. But what makes clear the importance of issue is efforts to be succeeded in using of e-learning system and measure the success of this system. This study aimed to identify the measuring criteria of e-learning system’s success in Iran Technical and Vocational Training Organization (Iran TVTO) and explain its current status. This study, in terms of purpose is applied- developmental and in terms of nature is descriptive-survey. Two groups of research statistical population were as follows: 1) experts of E-learning system 2) users (learners) of Iran TVTO’s e-learning system. So two questionnaires were designed to identify the measuring criteria of success in Iran TVTO e-learning system and its current status. One sample t-test was used to analyze the data by using SPSS software. 7 criteria and 28 indexes were identified and finalized as success components of Iran TVTO’s e-learning system. The current status of Iran TVTO’s e- learning system were evaluated in an ideal position based on these criteria.
ملخص الجهاز:
این پژوهش با هدف شناسايي ملاکهاي سنجش موفقيت سيستم يادگيري الکترونيکي سازمان آموزش فني و حرفهاي کشور انجام گرفته است که از نظر هدف کاربردي – توسعهاي و از نظر نوع توصيفي- پيمايشي است.
پرسشنامۀ شمارۀ يک با هدف شناسايي ملاکهاي سنجش موفقيت سيستم يادگيري الکترونيکي و پرسشنامۀ شمارۀ دو با هدف تبيین جايگاه فعلي سيستم يادگيري الکترونيکي سازمان آموزش فني و حرفهاي کشور طراحی شده که با استفاده از نرمافزارspss مورد پردازش قرار گرفته است.
Young Shee از مهمترين اهدافي که در اين تحقيق مورد نظر بوده موارد زير قابل ذکر است: شناسايي ملاکها و شاخصهاي سنجش موفقيت سيستم يادگيري الكترونيكي سازمان آموزش فني و حرفهاي کشور.
در محيط آموزش الکترونيکي، دو سيستم Kanuka Choi Liaw Ferdousi Lee مديريتي وجود دارد که در کنار هم وظايف مديريتي را انجام ميدهند.
تجزيه و تحليل دادههاي پرسشنامۀ شناسايي عوامل موفقيت سيستم يادگيري الکترونيکي سازمان آموزش فني و حرفهاي بهمنظور بررسي روايي پرسشنامۀ شمارۀ يک از روايي صوري، روايي محتوايي و روايي سازه استفاده شد.
The DeLone and McLean model of information systems success: a ten-year update.
A study of factors that affect instructors’ intention to use e-learning systems in two-year colleges (Doctoral dissertation, Nova Southeastern University).
A study of factors that affect instructors’ intention to use e-learning systems in two-year colleges (Doctoral dissertation, Nova Southeastern University).
Proposing an approach for evaluating e-learning by integrating critical success factor and fuzzy AHP.