خلاصة:
از مهمترین مسائل مبتلا به بازار کار کشور آن است که دانشگاهها در رشتههای گوناگونی بدون توجه به نیاز واقعی بازار کار دانشجو تربیت میکنند، اما بازار کار تنها به آن بخشی از فارغالتحصیلان توجه دارد که بتواند نیاز واقعی خود به نیروی کار را برطرف کند. ناتوانی دانشگاهها یا بیتوجهی دانشجویان به لزوم کسب مهارتهای شغلی مورد نیاز بازار کار، باعث شده تا همواره نرخ بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی که انتظار میرود در وضعیت مناسبی باشد، بیش از سایر گروهها و تا دو برابر متوسط نرخ بیکاری کشور باشد. در این میان آموزشهای مهارتی نقش مهمی را در تشکیل سرمایۀ انسانی از طریق تربیت نیروی کار ماهر موردنیاز بازار کار درکشورهای مختلف جهان ایفا میکنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش آموزشهای مهارتی بر میزان اشتغال دانشآموختگان دانشگاهی است. روش پژوهش مورد استفادۀ میدانی و پیمایشی بوده که بدین منظور از پرسشنامۀ توزیعی میان 385 نفر از فارغالتحصیلان دانشگاهی بهره برده شد. بهمنظور بررسی روایی آن از روش اعتبار محتوا و برای سنجش پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که میزان آن 0. 81 محاسبه شد. همچنین بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و تکنیک معادلات ساختاری بهره برده شد. نتیجه آنکه آموزشهای مهارتی 0. 33 بر میزان اشتغال فارغالتحصیلان تاثیر داشتهاند.
Nowadays, one of the important problem in terms of labor market is that many universities provide education for many students in various fields regardless to the real need of labor market. But labor market only focuses on a part of those graduates in order to meet the needs for labor forces. Universities incapacity in providing job skills needed for labor market or students unwillingness to acquire these skills is the main cause of this group’s high unemployment rate. It was expected that the group’s unemployment rate would be in a suitable position, but the unemployment rate here is two times the national average. In this regard, skill training plays a key role in human resource development by preparing the skilled labor forces needed for labor market in many different countries. This paper aimed to study the role of skill training on employment of university graduates. The research was a descriptive survey and field method were used to collect data. The instruments used among 385 university graduates were the distributed questionnaire. Content validity was measured by ralying on experts’ views. Using Chronbachchr('39')s alpha coefficient formula, the reliability proved to be 0.81. Pearson correlation coefficient and structural equation modeling Technique have been used to analyze the data. Results showed that skill training influenced the employment of university graduates. The amount was 0.33.
ملخص الجهاز:
بررسی نقش آموزشهای مهارتی بر میزان اشتغال دانشآموختگان دانشگاهی با کمک تکنیک معادلات ساختاری الهام قاسمیان 1 چکیده از مهمترین مسائل مبتلا به بازار کار کشور آن است که دانشگاهها در رشتههای گوناگونی بدون توجه به نیاز واقعی بازار کار دانشجو تربیت میکنند، اما بازار کار تنها به آن بخشی از فارغالتحصیلان توجه دارد که بتواند نیاز واقعی خود به نیروی کار را برطرف کند.
از اين رو، كارمحور بودن آموزشهاي فني و حرفهاي كه فرايند يادگيري فراگيران را از طريق محيطهاي كار، براي آن مراكز و در درون آنها طراحي و اجرا ميکند و محتواي آموزشها را با تغييرات و پيشرفتهاي حوزۀ تكنولوژي و به تبع آن در كاركرد نهادهاي اقتصادي جامعه هماهنگ ميسازد، سبب شده است كه اين آموزشها به عنوان يكي از عناصر كليدي برای تحقق پيشرفتهاي اقتصادي محسوب شود و از جمله عوامل مؤثر در موفقيت كشورهاي توسعه يافته تلقي شود؛ چراكه آموزش نظري همگام با كار عملي موجب تربيت نيروي انساني خلاق و فعال ميشود و اين نيروها با نفوذ در جامعه سبب بهكارگيري بخش عظيمي از نيروهاي غيرخلاق ميشود (زینلیزاده و زینلیزاده،1391).
تاكنون پژوهشها و مقالات متعددي در خصوص اشتغال و مهارتآموزی در سطح جهان صورت گرفته است كه به اختصار به برخي از اين پژوهشها اشاره ميكنيم: زینلیزاده و زینلیزاده (1391) در مقالهای با عنوان «مهارتآموزی، کارآفرینی و بهرهوری مهارت آموختگان» سعی کرده است در مورد ضرورت آموزش و بالندگی نیروی انسانی و نیاز بازار کار به افراد مهارتآموخته در جهت نیل به اهداف توضیحاتی ارائه دهد.
جدول (4) رتبهبندی میزان وابستگی مؤلفههای آموزشهای مهارتآموزی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتیجهگیری امين بيدختی (1383) پژوهشي را با عنوان «نقش آموزشهاي فني و حرفهاي در توسعۀ خوداشتغالي» انجام داد.