خلاصة:
یافتههای تحقیقات اخیر بیانگر وجود رقابت بین شرکتهای صنعت فناوری اطلاعات در تأمین و حفظ کارکنان دانشی است و این کارکنان نیز به دنبال محیط کاری مناسب و جذابترند که مفرح بودن یکی از ویژگیهای ذکرشده برای این محیط کاری است. پژوهش حاضر نیز در همین راستا به بررسی رابطه ویژگی مفرح بودن محیط کار و تعلق سازمانی کارکنان دانشی پرداخته است. همچنین با ملاحظه تفاوتهای فردی، نگرش به تفریح در محیط کار نیز بهعنوان متغیر تعدیلگر مورد توجه قرار گرفته است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان دانشی شرکتهای فعال صنعت فناوری اطلاعات در استان مازندران است (شامل 437 نفر). از پرسشنامههای استاندارد برای سنجش متغیرهای تفریح تجربهشده، تعلق سازمانی و نگرش به تفریح استفاده شد که از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای، تعداد 212 پرسشنامه جمعآوری و مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که تفریح تجربهشده در محیط کار توسط کارکنان دانشی با ضریب تأثیر 0/441 رابطه معناداری با تعلق سازمانی آنها دارد، و نقش نگرش به تفریح بهعنوان متغیر تعدیلگر با ضریب تأثیر0/262 مورد تأیید قرار گرفت. همچنین اولویتبندی فعالیتهای تفریحی نشان داد که جشن برای دستاوردها و موفقیتهای کاری، بیشترین تأکید را از دیدگاه کارکنان دانشی دارا است.
Emerging research findings underscore the competitive nature of attracting and maintaining knowledge workers in information technology industry and the knowledge workers’ propensity to find an appropriate workplace with fun as a distinctive feature attributed to it. This study investigated knowledge workers’ feeling of organizational attachment in relation to the fun they experienced in their workplace and with regard to the attitude they held toward workplace fun. The research population comprised 437 employees in the information technology industrial companies in Mazandaran Province, Iran. The data collection instruments included three standardized questionnaires measuring the amount of experienced fun, organizational attachment and attitude toward fun that were administered to a stratified sample of 212 participants. The collected data were analyzed statistically and revealed that the fun knowledge workers experienced in their workplace, with an impact factor of 0.441, was significantly correlated with their organizational attachment. In addition, the moderating role of attitude toward workplace fun, with an impact factor of 0.262, was approved. Scrutiny of fun activities indicated that celebration of work achievement and success was of paramount importance for knowledge workers.
ملخص الجهاز:
نقش تفريح تجربه شده در ايجاد تعلق سازماني کارکنان دانشي: اثرتعديلگر نگرش به تفريح محبوبه عرب کلمري * ١ ، محمود يحيي زاده فر٢ ، مهسا مؤذني ٣ چکيده يافته هاي تحقيقات اخير بيانگر وجود رقابت بين شرکت هاي صنعت فناوري اطلاعات در تأمين و حفظ کارکنان دانشي است و اين کارکنان نيز به دنبال محيط کاري مناسب و جذاب ترند که مفرح بودن يکي از ويژگيهاي ذکرشده براي اين محيط کاري است .
Riketta and Van Dick )32( آموزش و توسعه (دمرس ٢٠٠٢،١، گاورت ٢ و همکاران ،٢٠١٠، کاستر٣ و همکاران ،٢٠١١)، ارتقاء پاداش ها و جبران خدمات (اگروال و فراتا ٢٠٠٢،٤، گرهارت و فنگ ٢٠١٣،٥، کندي و ديم ٢٠١٠،٦) مشارکت کارکنان و تقويت روابط مديريت (آلن ٧و همکاران ،٢٠١٠)، انعطاف پذيري شغل (هولمز٢٠٠٦،٨) و محيط هاي کاري مفرح (اولر٩ و همکاران ،٢٠١٠، گورمن ،٢٠١٤) را براي ارتقاء تعلق اين منابع انساني دانشي به سازمان ارائه کرده اند.
بنابراين پژوهش حاضر، تفريح در محيط کار را به عنوان يکي از عوامل مؤثر در افزايش تعلق سازماني کارکنان دانشي مورد بررسي قرار داده است .
با توجه به نتايج آزمون (جدول شماره ٢)، سطح معنيداري براي متغيرهاي تعلق سازماني و تفريح تجربه شده کمتر از ٠/٠٥ است ، لذا داده اين متغيرها از توزيع نرمال برخوردار نيست .
Information Resources Management Journal, 26(3), 55-68.
International Journal of Human Resource Management, 22: 2403-2418.
Employee Turnover in IT Sector with Special Emphasis on Wipro and Infosys, Journal of Business and Management,4(1), 47-51.
Academy of Information & Management Sciences Journal, 13(2), 25-40.