خلاصة:
پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد پژوهش کیفی، به طراحی الگویی برای کنترل کارکنان نامرئی در سازمانهای دولتی پرداخته است. برای گردآوری دادهها از مصاحبهء نیمه ساختیافته و برای تحلیل دادهها از نظریه ء داده بنیاد استفاده شده است. جمعیت آماری پژوهش، مدیران دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی شهر ایلام بودند که به روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند. یافتهها نشان داد، کنترل کارکنان نامرئی تحت تأثیر شرایط علی، شرایط زمینهای و شرایط مداخلهگر قرار دارد. شرایط علی الگوی کنترلی شامل: سیستم ارزشیابی کارآمد، جو حمایتگری سازمان، نظام کنترل و نظارت کارآمد و ارتقای منصفانه کارکنان است. شرایط زمینهای شامل: جبران خدمات مؤثر، توجه به ویژگیهای شخصیتی افراد، رفتار حمایتی و اخلاقمحورانه مدیران میباشد. عوامل مداخلهگر شامل: قانون محوری، کاهش قدرتهای پنهان، داشتن برنامههای کنترلی شفاف و مشخص است. توانمندسازی مدیران، توسعه منابع انسانی، ارتقای صمیمیت سازمانی، هماهنگی شغل با توانایی کارکنان، نظام استخدامی مناسب راهبردهای الگوی کنترلی هستند و درنهایت کنترل کارکنان نامرئی موجب کارآمدی سازمانی، رضایت اربابرجوع، افزایش پاسخگویی سازمان، افزایش مشارکت و تعهد کارکنان میشود.
The present qualitative research set out to design a model for invisible employee control in public organizations. The research sample included managers at various universities and educational institutes in Ilam selected based on snowball sampling. A semi-structured interview was conducted with the participants to collect the research data which were further analyzed based on Grounded Theory. The findings indicated that three sets of causal, contextual and intervening factors can influence invisible employee control. Causal factors include efficient evaluation system, adequate organizational supportive atmosphere, efficient supervision and control system and fair and unbiased employee promotion. Contextual factors comprise appreciating and rewarding effective services, taking personality characteristics into account and managers’ ethical supportive behavior towards employees. Intervening factors were found to be maintaining rule-orientation, reducing hidden powers and existence of clear specific control plans. Control pattern strategies were found to include empowering managers, developing human resources, promoting organizational intimacy, matching jobs with employees’ capabilities and adequate employment system. Finally, invisible employee control was construed as leading to organizational efficiency, customer satisfaction, promoting organizational accountability, and boosting employees’ participation and commitment.
ملخص الجهاز:
- نظام اجتماعي مؤثر و شرايط زمينه اي کارآمد - جبران خدمات مؤثر - توجه به ويژگيهاي پيامدها شخصيتي افراد راهبردها - رفتار حمايتي و اخلاق - افزايش بهره وري محورانه مديران - ارتقاي مهارت ها و سازماني توانمندسازي مديران - کارآمدي سازماني شرايط علي - توسعه منابع انساني - رضايت ارباب رجوع پديده محوري - ايجاد زيرساخت تنبيه و - افزايش پاسخگويي - سيستم ارزشيابي کنترل تشويق مناسب سازمان کارآمد کارکنان - ارتقاي صميميت سازماني - افزايش مشارکت کارکنان - جو مناسب و حمايت نامرئي - هماهنگي شغل با توانايي - افزايش تعهد کارکنان گري سازمان کارکنان - نظام کنترل و نظارت کارآمد - نظام استخدامي مناسب -ارتقاي منصفانه کارکنان - قانون محوري - کاهش قدرت هاي پنهان در سازمان ها - داشتن برنامه هاي کنترلي شفاف و مشخص شرايط مداخله گر شکل ١: الگوي تبيين کننده کنترل کارکنان نامرئي بر اساس کدگذاري محوري Figure 2: Explanatory model of invisible employees control based on axial coding اعتبار سنجي فرآيند پژوهش اعتبار به اين موضوع ميپردازد که آيا موضوعي که ادعا ميشود، به طور واقعي بررسيشده است ؟ (عباس زاده ،١٣٩١، ٢٢).