خلاصة:
هدف:در این پژوهش الگوی اثربخشی منابع انسانی از منظر اعضای هیئتعلمی در دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی طراحی شده است.
روش: روش پژوهش آمیخته(کیفی و کمی) و رویکرد پارادایمی نظریهپردازی داده بنیاد در سه مرحلهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی پیادهسازی و اجرا شده است. با توجه به شرایط کفایت نمونهگیری و دستیابی به اشباع نظری پژوهش کیفی، هیجده نفر از میان اعضای هیئتعلمی دارای پستهای اجرایی دانشگاهی بهصورت هدفمند انتخابشده و با آنها مصاحبه شد. در بخش کمی پژوهش جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی و کارکنان اجرایی ارشد در استان آذربایجان شرقی بوده است که نمونه آماری پژوهش تعداد 230 نفر تعیینشده است. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه پژوهشگر ساخته بر مبنای یافتههای بخش کیفی استفادهشده است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای بخش کمی از آزمونهای معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SmartPLS استفادهشده است.
یافتهها: یافتهها نشان داد که مدل مفهومی حاصلشده از بخش کیفی در قالب مولفههای در قالب: ارائه آموزشهای هدفمند، توسعه شایستگیهای منابع انسانی، زمینهسازی برای بروز خلاقیت و نوآوری، بهرهگیری از راهبردها و رویههای مناسب مدیریت دانشی و ارتقاء توان جذب منابع استراتژیک سازمانی به شکل مناسبی تدوینشده و از منظر آماری مورد تایید قرارگرفته است. همچنین کارکردهای منابع انسانی دانشگاه براساس رویکرد استراتژیک و برمبنای باورها و اصول علمی به گونه نوآورانه، تحولی و آینده نگر طراحی نشدهاند.
نتیجهگیری: نتایج حاکی از تاثیر مثبت و معنادار رویکردهای داده بنیاد و معادلات ساختاری و تحلیل مسیر بر شکلگیری چارچوب طراحی الگوی اثربخشی منابع انسانی در دانشگاه است.
Objective: In this study, the model of human resources effectiveness from the perspective of faculty members in the Islamic Azad University of East Azerbaijan has been designed. Method: The mixed research method (qualitative and quantitative) and the paradigmatic approach of the foundation data processing theory have been implemented and implemented in three stages of open, axial and selective coding. According to the conditions of adequacy of sampling and achieving the theoretical saturation of qualitative research, eighteen members of the faculty with academic executive positions were purposefully selected and interviewed. In the quantitative part of the research, the statistical population of the research included the faculty members of the Islamic Azad University and senior executive staff in East Azarbaijan province. The statistical sample of the research was 230 people. In order to collect data, a researcher-made questionnaire based on the findings of the qualitative section was used. Structural equation tests using SmartPLS software were used to analyze the quantitative data. Findings: The results showed that the conceptual model obtained from the qualitative part in the form of components in the form of: providing targeted training, developing human resource competencies, paving the way for creativity and innovation, using appropriate strategies and procedures of knowledge management to improve knowledge absorption and promotion An appropriate form has been developed and has been statistically confirmed. Also, the human resource functions of the university have not been designed in an innovative, transformational and forward-looking manner based on a strategic approach and based on scientific beliefs and principles. Conclusion: The results indicate a positive and significant effect of foundation data approaches and structural equations and path analysis on the formation of a model for designing a model of human resource effectiveness in the university.
ملخص الجهاز:
مقادیر بار عاملی برای مقوله های فرعی در قالب مدل جامع اندازه گیری مقوله اصلی مقوله های فرعی بار عاملی آماره t سطح معناداری نتیجه ارتقاء کیفیت زندگی کاری ٠/٩٨ ٥/٥٢٦ ٠/٠٠١ تأیید نشانه شرایط علی ارتقاء سطح بهره وری منابع انسانی ٠/٩٧٣ ٥/٨٨٥ ٠/٠٠١ تأیید نشانه موانع ادراکی(فردی) ٠/٧٦٤ ٦/١٧٣ ٠/٠٠١ تأیید نشانه موانع ارتقاء موانع درون سازمانی ٠/٩٦٦ ٦/٩٣٧ ٠/٠٠١ تأیید نشانه اثربخشی منابع موانع برون سازمانی ٠/٩٦٤ ٥/٨٩٦ ٠/٠٠١ تأیید نشانه انسانی در دانشگاه ضعف در ساختارهای مدیریتی و انگیزشی ٠/٧٦٥ ٦/١٥١ ٠/٠٠١ تأیید نشانه ارائه آموزش های هدفمند ٠/٨٦٩ ٧/٠٠٩ ٠/٠٠١ تأیید نشانه راهبردهای ارتقاء توسعه شایستگیهای منابع انسانی ٠/٧١١ ٥/٣٨٤ ٠/٠٠١ تأیید نشانه اثربخشی منابع زمینه سازی برای بروز خلاقیت و نوآوری ٠/٧١٦ ٥/٣٩٣ ٠/٠٠١ تأیید نشانه انسانی بهره گیری از راهبردها و رویه های مناسب مدیریت دانشی ٠/٧٤٨ ٥/٠٦٩ ٠/٠٠١ تأیید نشانه ارتقاء توان جذب منابع استراتژیک سازمانی ٠/٧١٠ ٥/٠٣١ ٠/٠٠١ تأیید نشانه / شرایط بستری و عوامل پایه ای فردی ٠/٥٩٣ ٧/٢٤٨ ٠/٠٠١ تأیید نشانه زمینه ساز در عوامل پایه ای بین گروهی ٠/٦١٤ ٧/٢٥٣ ٠/٠٠١ تأیید نشانه راستای ارتقاء وجود شفافیت و گشایش در کانال های ارتباطی ٠/٥٧٣ ٧/٣٠٤ ٠/٠٠١ تأیید نشانه انساثارنبیخدشریدامنناشبع گاه سیستم های تشویق و پاداش مناسب ٠/٨٢٧ ٨/٠٢٢ ٠/٠٠١ تأیید نشانه ارتقاء فرهنگ کار در میان اعضای سازمان ٠/٩٧ ٥/٧٧٤ ٠/٠٠١ تأیید نشانه ارتقاء رضایت شغلی کارکنان و اعضای هیئت علمی ٠/٩٦٣ ٦/٠٨٥ ٠/٠٠١ تأیید نشانه آثار و پیامدهای ارتقاء کیفیت زندگی کاری ٠/٧٦١ ٥/٩٩٨ ٠/٠٠١ تأیید نشانه ارتقاء اثربخشی ارتقاء شهرت و اعتبار دانشگاه ٠/٩٥٥ ٦/٠٩ ٠/٠٠١ تأیید نشانه منابع انسانی در انجام مناسب مسئولیت های محولۀ اجتماعی از سوی نهاد دانشگاه ٠/٩٨١ ٥/١١١ ٠/٠٠١ تأیید نشانه دانشگاهی ارتقاء قدت علمی و کار راهه شغلی دانش آموختگان ٠/٩٥٣ ٥/١٣٣ ٠/٠٠١ تأیید نشانه ارتقاء سطح رقابت پذیری دانشگاه ٠/٩٨١ ٥/٩٣٥ ٠/٠٠١ تأیید نشانه مقوله محوری دستیابی به اهداف کلان دانشگاهی در راستای تعالی و ٠/٩٨٣ ٥/٩٩٣ ٠/٠٠١ تأیید نشانه پیشرفت جامعه یافته های جدول ٢ نشان میدهد که تمامی بارهای عاملی به دست آمده برای متغیرهای آشکار مرتبط با هر کدام از سازه های مکنون بیشتر از ٠/٧ است که نشان دهنده بار عاملی مناسب در بررسی پایایی معرف ها است .