خلاصة:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی رواندرمانی بدنی بر بهبود و ارتقاء سطح بازداری و توجه دانشآموزان ابتدایی انجام شده است.
روش: طرح پژوهش از نوع شبهآزمایشی همراه با پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان ابتدایی 4 مدرسه دولتی (دو پسرانه- دو دخترانه) در ناحیه 6 شهر مشهد بود که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند. 44 نفر از دانشآموزان به شیوه ی نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه (12نفر پسر و 10 نفر دختر در گروه آزمایش، 11 نفر پسر و 11 نفر دختر در گروه کنترل) به صورت تصادفی قرار گرفتند. دورهی رواندرمانی بدنی برای گروه آزمایش در 36 جلسه 60 دقیقهای به مدت 3 ماه ارائه گردید و در این مدت گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. ابزارهای سنجش مورد استفاده در این پژوهش آزمونهای رایانهای کلمه- رنگ استروپ (word-color Stroop) و عملکرد پیوسته (CPT) بود. دادهها با آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری وt مستقل و به کمک نرمافزار SPSS-23 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که دانشآموزان گروه آزمایش در مولفههای آزمونهای رایانهای استروپ و عملکرد پیوسته، نسبت به گروه کنترل به شکل معناداری عملکرد بهتری داشتهاند (05/0p<). یافتهها حاکی از آن است که روان درمانی بدنی روشی موثر برای بهبود و ارتقاء سطح بازداری و توجه دانشآموزان ابتدایی است.
Purpose: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of Body Psychotherapy on improving the level of inhibition and attention of elementary students. Method: The study design was quasi-experimental with pre-test, post-test and control group. The statistical population of the study consisted of elementary students studying at four public schools (2 boy specific - 2 girl specific) in Mashhad during 2018-2019 school year. Using Convenience sampling method, 44 elementary students were selected and randomly assigned to two groups (12 boys and 10 girls in the experimental group, 11 boys and 11 girls in the control group). The experimental group received thirty-six 60-min sessions of Body Psychotherapy for three months during which the control group was placed on the waiting list. The measuring tools used in this study were computerized tests of Word-Color Stroop and Continuous Performance. Data were analyzed using MANCOVA and independent t-test. Findings: The results showed that students in the experimental group significantly outperformed those in control group in the components of Word-Color Stroop and CPT tests (p>0.05). The findings suggest that Body Psychotherapy is an effective way to improve the level of inhibition and attention of elementary students.
ملخص الجهاز:
در بررسیهای انجام شده این اجماع وجود دارد که بازداری شناختی را باید به عنوان مجموعه ای از فرآیندهای کنترل توجه مطرح کنند که به طور فعال باعث سرکوب اطلاعات نامربوط ، پاک کردن اقدامات یا افکار بیربط و کاهش حواس پرتی برای حفظ هدف در تکالیف یا اطمینان از رفتار منسجم و سازمان یافته میشود (٢٠١٠ ,Pelegrina &Borella, Carretti ).
با توجه به مطالعات انجام شده ، روان درمانی بدنی به عنوان یک فرآیندی است که با استفاده از حرکات ، باعث یکپارچگی هیجانی، شناختی، اجتماعی و فیزیکی فرد میشود (٢٠٠٤ ,Pratt).
نتایج آزمون همگونی کااسکور( x٢) نشان دهنده ی عدم اختلاف توزیع آزمودنیها از لحاظ پایه ی تحصیلی در دو گروه است ( ٠٠٥ الف ) با توجه به این که متغیر وابسته از طریق ٨ خرده مقیاس مربوط به آزمون رایانه ای کلمه -رنگ استروپ (Word- Color Stroop) در پیش آزمون و آزمون نهایی اندازه گیری گردید، به منظور آزمون این فرضیه که مداخله روان درمانی بدنی میتواند بر بهبود و ارتقاء سطح بازداری دانش آموزان تأثیر داشته باشد، میبایستی از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شود؛ بنابراین ، قبل از ارائه نتایج مربوط به این فرضیه ، مفروضه های این مدل که شامل همگنی ماتریس واریانس - کوواریانس و همگنی ضرایب رگرسیون است مورد بررسی قرار گرفت و نتایج آن ها آمده است .
نتیجه نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که مداخله ی روان درمانی بدنی میتواند منجر به بهبود و ارتقاء سطح بازداری و توجه دانش آموزان ابتدایی شود.