خلاصة:
هدف: افسردگی در بین نوجوانان در حال افزایش است و میتواند به صورت چشمگیری عملکردها را مختل کند؛ لذا، هدف از این پژوهش بررسی اثر بخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر اندیشناکی در مقابل درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر علائم خلقی/ اضطرابی و اندیشناکی نوجوانان افسرده اقدام کننده به خودکشی است.روش: سی نوجوان دختر نوجوان افسرده که با مشکل اقدام به خودکشی به واحد اورژانس از اول آبان تا 15 اسفند 1398 مراجعه کرده بودند به روش هدفمند و پس از داشتن ملاکهای شمول وارد پژوهش شدند و پرسشنامهها تکمیل شدند. شرکتکنندگان پس از انتخاب به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل (10 نفری) تقسیم شدند. یک گروه درمان شناختی رفتاری مبتنی بر اندیشناکی و گروه دیگر درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی در ده جلسه انفرادی دریافت کردند. ابزارهای پژوهش مقیاس افسردگی بک-2، مقیاس پاسخ نشخواری، مقیاس تشخیصی علائم خلقی و اضطرابی و پرسشنامه اضطراب بک بودند. جهت تحلیل دادهها از تحلیل واریانس تک و چند متغیره با اندازهگیری مکرر و نسخه 25 نرم افزار SPSS استفاده شد.یافتهها: هر دو مداخله اثر معنی دار ی بر کاهش نشانه های خلقی/ اضطراب و اندیشناکی داشته است و در طول دوره پیگیری دو ماهه نیز پایدار بوده است.
Purpose: The aim of this study was to investigate and compare the effectiveness of Rumination_Focused Cognitive Behavioral Therapy and Mindfulness_Based Cognitive Therapy on mood and anxiety symptoms and rumination of adolescent girls attempting suicide.Methods: The study was a quasi-experimental project with pre-test, post-test, and follow-up assessments. Thirty depressed adolescent girls who had referred to the emergency department with suicide attempting from October 23, 2019, to March 5, 2020, after having the inclusion criteria, were purposefully selected and randomly assigned in three groups including two intervention groups and a control group (each group with 10 people). One group received Rumination_focused Cognitive Behavioral Therapy and the other group received Mindfulness_Based Cognitive Therapy in ten individual sessions. All subjects completed the questionnaires including Beck Depression Inventory, Rumination Response Scale, Mood and Anxiety Symptoms Questionnaire and Beck Anxiety Inventory in three phases: pre-test, post-test, and follow-up. Data were analyzed by the univariate and multivariate analysis of variance with repeated measures.Findings: The results showed that both interventions had a significant effect on reducing mood and anxiety symptoms and rumination. These results remained unchanged in the follow-up phase.
ملخص الجهاز:
Khansa et al) و نوجوانانی که در پاسخ به خلق افسرده و عاطفه منفی از اندیشناکی استفاده میکنند، دوره های شدیدتری از حالت خلق غمگین (-Zuzama, Fiol (٢٠٢٠ ,Balle &Veny, Roman-Juan, ، اضطراب (٢٠٢٠ ,Zhou &Chen, Pu, Shi, )، افکار و تمایلات خودکشی(٢٠١٧ ,Joiner &Rogers ) و اقدام به خودکشی (٢٠١٨ ,Thompson &Sharaf, Lachine, ) را تجربه میکنند.
در مجموع با توجه به مطالب مذکور به نظر می رسد RFCBT به طور مستقیم و MBCT به طور غیرمستقیم البته با مکانیسم های متفاوتی اندیشناکی را آماج قرار میدهد، به گونه ای که RFCBT از طریق ایجاد سبک های تفکر کارآمد، اندیشناکی را کاهش میدهد و MBCT با توجه کامل به لحظه حال و ایجاد رابطه ای متفاوت با افکار، احساسات و عواطف و تقویت ذهن آگاهی، کاهش اندیشناکی را موجب میشود؛ لذا، پژوهش حاضر به دنبال این مسئله است که کدام شیوه میتواند علاوه بر علائم خلقی/اضطرابی، اندیشناکی را در گروه دختران نوجوان گرفتار در بحران اقدام به خودکشی کاهش دهد؟ چرا که اهمیت اندیشناکی نوجوانان افسرده که میتواند به صورت ایده پردازی خودکشی به ویژه در دختران که نسبت به افسردگی و پیامدهای آن آسیب پذیرتر هستند (٢٠١٨ ,Keppens &Van Droogenbroeck, Spruyt, ) ، غیر قابل اجتناب است .
Resistant Depression (٢٠١٩ ,Goldberg et al) انجام شده است ؛ بنابراین ، این پژوهش با ویژگیهایی که دارد نظیر: الف ) درمان انفرادی جهت ارزیابی اختصاصی و کنترل اثرات گروه ، ب ) جامعه آماری نوجوانان دختر اقدام کننده به خودکشی، ج ) افسرده بودن مشارکت کنندگان در حال حاضر، د) جایگزینی تصادفی شرکت کنندگان ، درصدد بررسی فرضیه های ذیل است : ١) درمان شناختی رفتاری متمرکز بر اندیشناکی و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر مؤلفه های خلقی/اضطرابی دختران نوجوان افسرده اقدام کننده به خودکشی مؤثر است .