خلاصة:
این پژوهش با هدف ارزیابی رویکرد مدیران دانشگاهی به تغییر برنامههای درسی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی با استفاده از روش پژوهش کیفی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش شامل سه گروه مدیران دانشگاهی، متخصصان برنامهریزی درسی و سیاستگذاران در سطح کلان آموزش عالی بود که بر مبنای نمونهگیری نظری با ۱۷ نفر از آنها مصاحبه شد. بهمنظور تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه از روش کیفی گرانهیم و لوندمن استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد چهار رویکرد کلی در مدیران دانشگاهی نسبت به تغییر برنامههای درسی در دانشگاهها وجود دارد. در رویکرد اول (حمایتی)، مدیران دانشگاهی به تغییر برنامههای درسی باور داشته و علاوه بر تأمین منابع و امکانات خود نیز در این فرایند مشارکت دارند. در رویکرد دوم (غیرحمایتی)، مدیران دانشگاهی نهتنها به تغییر برنامههای درسی اعتقادی ندراند بلکه در عمل نیز هیچگونه مشارکتی در زمینه تغییر برنامههای درسی ندارند. در رویکرد سوم (خنثی)، مدیران دانشگاهی نسبت به تغییر برنامههای درسی در دانشگاهها بیتفاوت بوده و تمایلی به مشارکت در فرایند تغییر برنامههای درسی از خود نشان نمیدهند. در رویکرد چهارم (اقتضایی)، مدیران دانشگاهی نسبت به تغییرات برنامههای درسی باور عمیق دارند. این گروه از مدیران دانشگاهی علاوه بر تأمین منابع و امکانات برای تغییر برنامههای درسی، خود نیز در این فرایند مشارکت فعال دارند.
Present paper reports the findings of a qualitative study which aims to examine the approach of university administrators towards the change of curriculum in higher education institutes. Data were elicited from interviews with 17 participants who are involved as the policy makers, university administrators and curriculum developers in Iranian higher education. The qualitative approach of Graneheim & Lundman was used for the analysis of the interviews. The results showed four holistic approaches towards the change of curriculum among university administrators. Based on the first approach (supportive), the managers believe in these changes and use any resources at their disposal to apply these changes. In the second approach (non-supportive), however, managers are not in favor of these changes and they are not inclined to implement them. In the third approach (neutral), managers are not either for or against the changes and they are not willing to cooperate in their implementation. Finally in contingent approach, managers deeply believe in the changes and welcome them and consequently they try their best to implement these changes and put them into practice.
ملخص الجهاز:
در رويکرد اول (حمايتي)، مديران دانشگاهي به تغيير برنامه هاي درسي باور داشته و علاوه بر تأمين منابع و امکانات خود نيز در اين فرايند مشارکت دارند.
بر اين اساس ، هدف از اجراي اين پژوهش ، ارزيابي نحوه رويارويي مديران دانشگاهي نسبت به تغيير برنامه هاي درسي در دانشگاه ها از ديدگاه مديران دانشگاهي، سياست گذاران حوزه آموزش عالي و متخصصان برنامه ريزي درسي است .
Peer debriefing جدول (١) چهارچوب کدگذاري در تحليل مصاحبه ها (نتايج کدگذاري باز) (رجوع شود به تصویر صفحه) - رويکرد حمايتي به زعم مشارکت کنندگان در پژوهش يکي از رويکردهاي مديران دانشگاهي نسبت به تغيير برنامه هاي درسي در دانشگاه ها، رويکرد حمايتي است .
با تحليل مصاحبه هاي انجام شده ، از ديدگاه مشارکت کنندگان در پژوهش دومين رويکردي که بين مديران دانشگاهي نسبت به تغيير برنامه هاي درسي در دانشگاه ها وجود دارد، رويکرد غيرحمايتي است .
Changing Times: The Role of the Curriculum Middle Manager within Colleges of Further Education.
Managerial Challenges of Curriculum Implementation in Higher Education.
A Model of Experimental Curriculum in Higher Education, Sothern Cross University.
Towards post managerialism in higher education: the case of management change at the University of the Witwatersrand.
Comprehensive curriculum reform as a collaborative effort of faculty and administrators in a higher education institution: A case study based on grounded theory (Doctoral dissertation, Kent State University).
Leading Curriculum change in Higher education in Botswana: Issues and challenges for academic middle managers.
Academic Middle Managers’ Perceptions of their Role in the Planning of Curriculum Change in Private Higher Education Institutions in Botswana.
A process for curriculum change in engineering education.