خلاصة:
با یک نگاه گذرا میتوان فهمید که منافع صنعت گردشگری تنها گذراندن اوقات فراغت و تفریح و سیاحت نیست و گردشگری از نیرو و توانی برخوردار است که میتواند موجب تحول در فرهنگها و ارتقاء تمدنهای بشری گردد و زمینهساز تفاهم بین ملتها و دولتها و گروههای متنوع انسانی شود. وجود اقوام مختلف و فرهنگهای متمایز از هم نه تنها مشکلساز نیست بلکه زمینهساز و فرصتی است برای آشنایی بیشتر و تقرب انسانها به یکدیگر که میتواند موجب بهبود حیات جوامع انسانی گردد که در این ارتباط نقش تاثیرگذار جامعه شناسی گردشگری در این زمینه بسیار ملموس است. با این حال صنعت رایج گردشگری هر روز بیشتر از قبل در حال رونق است و صلح و دوستی که گمشده انسانهاست با ترویج این صنعت استقرار خواهد یافت. پژوهش پیشرو ثابت خواهد کرد که نقش فرهنگسازی و فرهنگ پذیری در گردشگری غیر قابل انکار است و برخورد دوستانه و توام با صمیمیت گردشگران با مردم بومی و محلی اثبات کننده ارزشهای جامعه شناختی، اجتماعی و فرهنگی گردشگری است که میتواند به نیرویی برای ترویج موازین حقوق بشر مبدل شود.
With a brief glimpse ,we can find that interests of tourism industry isn’t only spending of leisure time , funny and traveling ,but the tourism has a power that lead to evolution in cultures and promote the human civilizations, it creates a background for good understanding between nations , states and different human groups .Not only the existence of different races and distinct cultures isn’t problematic, but creates a chance for more familiarity and closeness of humans together that it improves the life of human societies and in this regard, the effective role of tourism sociology in this connection is very tangible. However, prevalent tourism industry is expanding today more than the past, thus the peace and friendship will establish by promotion of this industry. The present research will approve that the role of building culture and Acculturation in tourism is undeniable and the friendly and heartfelt meeting of tourists with native and local people approves the sociology, social and cultural values of tourist that could convert to a power for promoting of human rights standards.
ملخص الجهاز:
سوال هاي پژوهشي - کارکرد اجتماعي صنعت گردشگري در تئوري و عمل چيست ؟ - نقش جامعه شناسي در شناساندن تاثيرات اجتماعي گردشگري چگونه تبيين ميگردد؟ - مصاديق تغييرات اجتماعي که صنعت گردشگري ميتواند ايجاد کند چه مواردي را شامل ميشود؟ روش تحقيق تحقيق پيش رو از نظر متد و روش تحقيق توصيفي- تحليلي ميباشد به اين ترتيب که به بررسي سيستماتيک تاثير اجتماعي گردشگري در بهبود روابط اجتماعي ميان ملت ها از منظر جامعه شناسي در يک حوزه محدود پرداخته و همين طور تاثيرات جهاني آن را در کاهش خشونت بين انسان ها و علاقمندي به تعامل انسان ها با پرهيز از تنفر نژادي، زباني و قوميتي بررسي ميکند و ثابت خواهد کرد که با فرهنگ سازي در زمينه گردشگري بسياري از بحران هاي اجتماعي جوامع در برخورد با خارجيها و بيگانگان مرتفع خواهد شد و گردشگري پلي خواهد بود براي گفتگوي تمدن ها، انسان ها و فرهنگ ها که مصداق بارز آن جاده ابريشم بود که علاوه از آن که يک مسير ٨٠٠٠ کيلومتري تجاري بود موجب تعاملات ملل غرب و شرق گرديد و به تجربه دريافتند که تنفر آن ها از همديگر به دليل عدم شناخت کافي از يکديگر است و عقد پيمان هاي مختلف در طول تاريخ رونق اين جاده نتيجه تاثير گردشگري و تجارت برادران مارکوپولو و ديگر سياحان غربي بود.
Tourism policy and planning yesterday, Today, Tomorrow, translated into Persian by: Hamid zargham Brojeni & Morteza Bazrafshan, First publishing, cultural Research office, Tehran.